Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

4WD schakelt in de versnelling maar grijpt niet aan/rijdt niet in de voorwielen

2.9K views 10 replies 3 participants last post by  JakeX39  
#1 ·
Hallo iedereen,
Ik heb een 2006 GMC Sierra 1500 met de 5.3 motor en ik heb hem pas een maand geleden van de marktplaats gehaald. Ik ging offroaden met wat vrienden en kwam vast te zitten. Ik probeerde over te schakelen naar vier laag en toen naar vier hoog en terug, maar mijn voorwielen draaiden helemaal niet. Ik stond in neutraal en stond stil toen ik probeerde in 4WD te gaan.
Op dat moment hoorde ik dat het voorste differentieel een luide “klik” of schakelgeluid maakte toen ik de vier hoge of vier lage versnellingen indrukte, maar toch bewogen de voorwielen niet, dus dacht ik: “Oké, het moet vergrendeld zijn, dus het moet goed gaan.” Maar het werkte niet…
Sommigen vertellen me dat het mijn actuator is die mijn 4WD niet laat werken, maar kan die nog steeds dat geluid maken? Komt dat “klik”- of schakelgeluid ook van de Transfer Case Encoder? Dit is mijn eerste GM ooit, dus wees alsjeblieft direct en geef me alle vragen of suggesties die je hebt. Bedankt

#2 ·
Schakel in 4hi.
Een paar meter vooruit rijden
Parkeren
Eén voorwiel optillen
Probeer het te draaien

Als het wiel niet draait, geweldig, dan zit je in de 4wd-modus en werkt het. Je kunt dit herhalen voor 4lo, maar het zou ook moeten werken.

Als het wiel wel draait, reik dan onder de bestuurderskant van de truck en probeer de voorste aandrijfas handmatig te draaien. Meld of je de voorste aandrijfas kunt draaien en of deze ook het voorwiel draait of niet.

#5 ·
Dan schakelt de tussenbak over naar de 4WD-modus, maar het voorste differentieel wordt niet vergrendeld.

Er zit een kogelcontact in de tussenbak, die schakelt om de 2WD- of 4WD-modus aan te geven, bedraad naar een actuator die in het voorste differentieel wordt geschroefd. Wanneer geactiveerd (schakelen naar de 4WD-modus), verlengt de actuator zich, waardoor een schuifversnelling wordt geduwd om het wiel aan de passagierszijde te verbinden met het differentieel (dit gebeurt in de passagierszijde van de voorasbehuizing), en dan gedraagt de vooras zich als een normale as met een open differentieel.

charm.li heeft een diagnoseprocedure en connector pinout, zodat u kunt testen of de actuator een signaal krijgt van de tussenbak om uit te schuiven/in te trekken.

U kunt ook het voorwiel aan de passagierszijde een beetje omhoog tillen, de actuator van het voorste differentieel losschroeven (er kan een beetje differentieelvloeistof uitkomen, zet er een bakje onder om de olie op te vangen), en dan iets gebruiken zoals een schroevendraaier, een korte houten deuvel of een stalen staaf, in de opening steken om het voorste differentieel handmatig te vergrendelen (moet ongeveer een centimeter worden geduwd) en dan proberen het wiel aan de passagierszijde te draaien. Als u het hebt vergrendeld, zal het wiel niet draaien (als de tussenbak in de 4WD-modus staat), of zal het moeilijk te draaien zijn, en zal de voorste aandrijfas ook draaien (als de tussenbak in de 2WD-modus staat).

#7 ·
Ik zou voorstellen om het bovenstaande proces te herhalen om te controleren of het voorste differentieel niet vergrendelt in de 4WD-modus.

Heb je een nieuwe actuator voor het voorste differentieel in de truck geplaatst? Zo ja, schroef dan de actuator los zodat deze uit de behuizing verwijderd kan worden, sluit hem aan op de bedrading (terwijl hij nog losgeschroefd is) en schakel vervolgens tussen de 2WD- en 4WD-modi. Dit kan rommelig zijn, omdat er olie uit het differentieel kan komen en je de auto mogelijk een beetje moet verplaatsen om de schakeling te laten plaatsvinden.

Kijk, als er geschakeld is, of de actuator is uitgeschoven (om in de 4WD-modus te gaan) of ingetrokken (voor 2WD).

Als de actuator in/uit beweegt terwijl je van modus wisselt, dan is er iets kapot in het voorste differentieel.
Als de actuator niet beweegt, dan is er een elektrisch probleem of is de nieuwe actuator defect.

#10 ·
Ik had een vergelijkbaar probleem met een Chevy Colorado die veel 4wd had gebruikt. Niemand kon suggesties geven. De tussenbak werkte correct en de actuator kreeg een signaal en schoof uit wanneer dat de bedoeling was. Maar de voorkant sloot niet aan. Dus ik demonteerde het voorste differentieel/as volledig en ontdekte het probleem. Waar de twee assen samenkomen en verbonden zijn door het schuifwiel (zoals u het noemde), worden de twee assen in de behuizing ondersteund door naaldlagers. Deze naaldlagers waren versleten en de assen "hingen naar beneden" zodat de schuifhuls (zo noem ik het) niet succesvol over de as aan de bestuurderskant kon schuiven. Ik verving deze naaldlagers en slijpte ook de binnenkant van deze schuifhuls een beetje trechtervormig om te helpen als de naaldlagers ooit weer zouden slijten.
Het was allemaal heel nieuw en mysterieus voor mij, maar toen ik er eenmaal mee bezig was, deed het me denken aan vele uren werken aan oude buitenboordmotoren en de manier waarop de onderkant van een buitenboordmotor van vooruit naar achteruit schakelt! (daar heb ik de term "schuifhuls" vandaan) Als je daarmee bekend bent, wordt dit een "lampje gaat branden in je hoofd"-moment voor je. Zo niet, dan denk je dat ik een gekke oude man ben!
Hoe dan ook, als je tussenbak werkt en de vooras niet vastloopt, ook al werkt de actuator correct wanneer deze is verwijderd en de draden zijn aangesloten, dan gok ik dat dit je probleem is.

#11 ·
Ik had een vergelijkbaar probleem met een Chevy Colorado die veel 4wd had gebruikt. Niemand kon suggesties geven. De tussenbak werkte correct en de actuator kreeg een signaal en schoof uit wanneer dat de bedoeling was. Maar de voorkant sloot niet af. Dus ik demonteerde het voorste differentieel/as volledig en ontdekte het probleem. Waar de twee assen samenkomen en verbonden zijn door het glijdende tandwiel (zoals je het noemde), worden de twee assen in de behuizing ondersteund door naaldlagers. Deze naaldlagers waren versleten en de assen "hingen naar beneden" zodat de glijmof (zo noem ik het) niet succesvol over de as aan de bestuurderskant kon schuiven. Ik verving deze naaldlagers en slijpte ook de binnenkant van deze glijmof een beetje trechtervormig om te helpen als de naaldlagers ooit weer zouden slijten.
Het was allemaal heel nieuw en mysterieus voor mij, maar toen ik er eenmaal mee bezig was, deed het me denken aan vele uren werken aan oude buitenboordmotoren en de manier waarop de onderste unit van een buitenboordmotor van vooruit naar achteruit schakelt! (daar heb ik de term "glijmof" vandaan) Als je daarmee bekend bent, zal dit een "lampje gaat branden in je hoofd" moment voor je zijn. Zo niet, dan denk je dat ik een gekke oude man ben!
Hoe dan ook, als je tussenbak werkt en de vooras niet vergrendelt, ook al werkt de actuator correct wanneer deze is verwijderd en de draden zijn aangesloten, dan gok ik dat dit je probleem is.
Lol, ik weet precies waar je het over hebt. Maar gelukkig waren het geen naaldlagers, maar de borgclip in de voorste as. Hij was volledig verminkt.