Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

AFM-lifters en motorolieanalyse

14K views 27 replies 12 participants last post by  Copperhead  
#1 ·
Geeft het uitvoeren van een motorolieanalyse u een vroege waarschuwing voor een dreigend AFM-lifterfalen? Hoeveel zou u krijgen?

Gewoon nieuwsgierig.

Bedankt,

Bob

#2 ·
Ik geloof het niet... Voor zover ik weet is het AFM-lifterfalen over het algemeen een interne storing van de lifter zelf, waarbij een pin losraakt en de lifter laat instorten. Ik denk niet dat een olievergelijking u in de meeste gevallen een indicatie zou geven van een dreigend falen.

Dit is gebaseerd op mijn rudimentaire kennis van het AFM-systeem op de NNBS-trucks. Ik weet niet of de nieuwere modellen last hebben van hetzelfde type storing.

#3 ·
Er is geen algemeen aanvaarde studie die ik ken over olieanalyse en het dreigende falen. Het zou in correlatie staan met de hoeveelheid vreemd vuil in de olie. (Vocht, koolstof, enz. met zuurgraad) De clou is dat het probleem naar mijn mening het vuil is dat achterblijft en zich ophoopt in de galerij en in de lifter. Het zou hoogstwaarschijnlijk speculatie zijn, maar interessant om naar te kijken. Heeft u een idee van wat u zoekt of zoekt u gewoon een rapport dat zegt dat uw lifters in gevaar zijn?

#5 ·
Wat ik doe, is een qt MMO gebruiken bij elke olieverversing om de motor schoon te houden en me er geen zorgen over te maken. Het heeft een groot verschil gemaakt met de mijne met AFM de hele tijd. Misschien wil je opbouwen naar een qt als je het gebruikt, tenzij je al problemen hebt.

#6 ·
apcnc said:
Wat ik doe, is een qt MMO gebruiken bij elke olieverversing om de motor schoon te houden en me er geen zorgen over te maken. Het heeft een groot verschil gemaakt met de mijne met AFM de hele tijd. Misschien wil je opbouwen naar een qt als je het gebruikt, tenzij je al wat problemen hebt.
Geen problemen met de mijne. Mijn vrachtwagen is tot nu toe geweldig geweest, maar ik heb er pas 44K op zitten. Ik gebruik hem de hele tijd in de 8-cilindermodus met de range module.

Ik houd mijn voertuigen meestal zo lang mogelijk en ze zitten rond de 175K als ik er klaar mee ben. Het lijkt er echter niet op dat ik het met deze vrachtwagen kan doen.

Bob

#8 ·
Ik zou denken dat een van de belangrijkste problemen het verkoken van olie in de lifters zou zijn. Dat komt meestal door basisolie van lage kwaliteit of een gebrek aan reinigingsvermogen in de motorolie. Olieafzetting kan verharden en een goede oliedoorstroming in een lifter voorkomen en tot uitval leiden.

Het lijkt erop dat sommige van de lifterproblemen ook worden vermeden door een olie te gebruiken met een goede hoeveelheid molybdeen erin. Molybdeen is een plaatachtige natuurlijke stof die het effect heeft van kaarten die over een tafel glijden. De "platen" van de stof glijden van elkaar af. Het kan zeer extreme temperaturen verdragen. Het wordt al tientallen jaren gebruikt in kwaliteitsoliën en vetten. Sommige merken gebruiken het, andere niet. Er is geen ophoping van molybdeen op de oppervlakken waarop het wordt aangebracht, dus geen risico op het verstoppen van kanalen en dergelijke. Een van de redenen waarom ik een olie gebruik die een zeer gezonde dosis molybdeen bevat.

Het gebruik van een goed olie-spoelproduct zoals Amsoil Engine Flush of een ander vergelijkbaar product om de paar olieverversingen is waarschijnlijk geen slecht idee.

#11 ·
Ik koos voor de nieuwe fabriek 6.0L crate motor. $4250 plus installatie ongeveer $2200. Ik dacht dat als de ene kant kapot ging, de andere kant snel kapot kon gaan en ik $6000 in de motor zou steken. Dus ik koos gewoon voor de nieuwe motor. Drie jaar garantie.

#13 ·
HorizontalHunter said:
apcnc said:
Wat ik doe, is bij elke olieverversing een qt MMO gebruiken om de motor schoon te houden en me er geen zorgen over te maken. Het heeft een groot verschil gemaakt met de mijne met AFM de hele tijd. Misschien wilt u opbouwen naar een qt als u het gebruikt, tenzij u al problemen heeft.
Geen problemen met de mijne. Mijn truck is tot nu toe geweldig geweest, maar ik heb er pas 44K op zitten. Ik gebruik hem de hele tijd in de 8-cilindermodus met de range-module.

Ik houd mijn voertuigen meestal zo lang mogelijk en ze zitten rond de 175K als ik er klaar mee ben. Het lijkt er echter niet op dat ik het met deze truck ga kunnen doen.

Bob
Ik heb 196k op mijn AFM 5.3L met AFM uitgeschakeld via tuning, maar alle originele hardware nog steeds geïnstalleerd. Nog steeds sterk. Hielp dat ik de gekrompen olieopname O-ring eerder deze zomer heb vervangen.

Ik denk dat je gemakkelijk 175k moet halen.

#14 ·
DMG said:
Vorig jaar ging er een AFM-lifter op mijn 08 silverado 6.0L kapot. Ik gebruikte de hele tijd synthetische olie. Meer dan regelmatige olieverversingen. Ik kreeg een offerte van $3000 om de lifters aan de rechterkant te repareren. Dure klus omdat je de kop eraf moet halen vanwege de L 92 koppen. Niet zeker over de 5.3L. Ik koos voor de nieuwe 6.0L crate-motor van de fabriek. $4250 plus installatie ongeveer $2200. Ik dacht dat als de ene kant kapot ging, de andere kant snel kapot kon gaan en ik $6000 in de motor zou steken. Dus ik koos gewoon voor de nieuwe motor. Drie jaar garantie.
DMG, mag ik vragen waar je een crate-motor voor $4250 hebt gevonden? Is dit via GM? Ik sta voor de vervanging van de 5.3 code 'M' op mijn 2007 LTZ Z71 die slechts 115K heeft, ik ben zo pissig dat ik spijkers zou kunnen spugen! Dat klinkt als een goede prijs, niet veel meer dan het gebruik van een gereviseerde Jasper-motor.

#15 ·
Gebruikte 5.3's zijn de hele dag rond de 1k te vinden als je rondzoekt, geen reden om een $5k stock motor in een oudere truck te duperen.

Ook voor $5k kun je een performance gebouwde 6.0 long block krijgen. Een man op het andere forum (degene die momenteel werkt) had een 6.0 long block gebouwd van turnkey engine supply met een btr stage 4 nokkenas, ls3 kleponderdelen 243 koppen en tsp long tubes voor ongeveer 5k.

#16 ·
tsuintx said:
apcnc said:
Ja. Nieuwsgierige geesten willen het weten.
Ik betwijfel of het zo lang meegaat zonder een grote storing of roestvorming. De tijd zal het leren.

SparkyJJO said:
Ik heb 196k op mijn AFM 5.3L met AFM uitgeschakeld via tune, maar alle originele hardware nog steeds geïnstalleerd. Gaat nog steeds sterk. Hielp dat ik de gekrompen olieopname O-ring eerder deze zomer heb vervangen.

Ik denk dat je gemakkelijk 175k zou moeten halen.
Dat is goed om te horen. Je hoort altijd alleen maar de horrorverhalen.

Bob

#20 ·
HorizontalHunter said:
Ik betwijfel of het zo lang meegaat zonder een grote storing of roestvorming. De tijd zal het leren.
Ik begrijp het roestgedeelte zeker, en dat is balen. Maar ik ben er vrij zeker van dat alles wat van staal is gemaakt, zal roesten in jouw omgeving.

Wat de AFM betreft, het is zeker een punt van zorg dat GM had moeten aanpakken, maar er zijn genoeg trucks en SUV's die zelfs met actieve AFM nog steeds rondrijden zonder problemen. Ik ben er vrij zeker van dat er geen sluitend bewijs is dat ze ALLEMAAL zullen falen. Toch een punt van zorg.

Mijn truck staat op het punt om 210.000 km te bereiken en had AFM actief toen ik hem kreeg bij 182.000 km. Loopt nog steeds prima. Leef ik op geleende tijd? Misschien, maar die brug sla ik over als/wanneer ik daar ben. De oude 07 Tahoe van mijn vrouw had 170.000+ km toen we hem verkochten en geen problemen tijdens de 40.000+ km die ze ermee reed met actieve AFM. De laatste 15.000 km was het uitgeschakeld.

#21 ·
Rost alleen als er niet voor gezorgd wordt. Je kunt altijd zien wie er voor hun vrachtwagens zorgen en wie niet. De laatsten zijn allemaal verroest en de anderen zijn van binnen en van buiten schoon. Je moet preventieve maatregelen nemen om te voorkomen dat ze roesten. De fabrieksbekledingen zullen het niet alleen doen.
Het is veel moeilijker om roest te stoppen als het eenmaal begint dan om het vanaf het begin te stoppen.

#22 ·
Ik denk dat het meer gaat om wie zijn pick-up gebruikt voor zijn capaciteiten en niet alleen als een extra grote auto. Zoals sommigen van ons die landelijk wonen en dagelijks met stoffige grindwegen te maken hebben. Modder als het regent. En veel sneeuw in de winter. Alleen omdat een pick-up niet roestvrij, vlekkeloos, enz. is, wil nog niet zeggen dat hij niet door de eigenaar wordt verzorgd. Het kan betekenen dat hij daadwerkelijk als pick-up truck is gebruikt en niet als garagekoningin.

Maar ik ben het ermee eens, je moet meer doen dan op de fabriek vertrouwen. Elk voertuig dat ik koop, krijgt de Auto Armor roestbescherming en lakbescherming voordat het voor de eerste keer thuiskomt.

#24 ·
Heb mijn motor van een Chev / GM-dealer gehaald. De catalogusprijs is $ 5000. De prijs voor de groothandel is $ 4750. Ik heb ongeveer 8 Chev / GM-dealers gebeld en onderhandeld, onderhandeld en toen nog meer onderhandeld. Ik heb ook over de installatie onderhandeld. Die servicemedewerkers willen ook jouw werk. Ik onderhandel over alles. Ik heb ook een gloednieuwe transmissie gekocht. $ 2000 bespaard. GMPartsDirect.ca. 's Nachts bezorgd

#26 ·
Interessante discussie over AFM-lifterfalen. Ik ben hierin zeer geïnteresseerd en ben benieuwd of iemand suggesties heeft over de oorzaak van het falen van de borgpen en lifters. Ik ben artikelen tegengekomen over de verschillende AFM-lifters die in eerste instantie werden gebruikt en die suggereerden dat de grootte van het oliegat te klein was, enz. Ik ben ook informatie tegengekomen over de VLOM die mogelijk een andere schuldige is, vanwege de interne olieschermen (niet het toegankelijke filter onder de oliedruksensor) in de VLOM die na verloop van tijd verstopt raken en de olie naar de AFM-lifter beperken. Ik ben zelfs een artikel tegengekomen dat door Melling is geplaatst en suggereert dat het probleem niet bij hun lifters lag, maar werd veroorzaakt door timingproblemen of oliedrukbeperkingen. Ik kan de post hier niet vinden, maar ik ben een andere thread hier tegengekomen waar de auteur foto's had die scheuren in AFM-lifters lieten zien, die blijkbaar werden veroorzaakt door verhitting/gebrek aan smering. Zou geïnteresseerd zijn in de input van anderen met betrekking tot AFM-lifters die zijn uitgevallen. Voorbeelden: Heeft de borgpen een vermoeidheidsprobleem en breekt deze? Ik ben niet echt op de hoogte van de interne mechanische opbouw van deze lifters, maar ga ervan uit dat er enkele veren zijn die bij de borgpen horen, dus zijn het de veren die mogelijk falen, waardoor de borgpen na het sluiten van de oliesolenoïde niet opnieuw kan worden geactiveerd? Ik probeer de post niet af te leiden van de oorspronkelijke vraag, maar ben zeer geïnteresseerd in dit AFM-lifterfalenprobleem.