Olie is goedkoop. Motorrevisies niet. Ik kan niet bezig zijn met olieanalyse. Dat is de enige echte manier om het te weten.
Iedereen beweert al deze hoge kilometerintervallen en olie met verlengde levensduur en onderhoudsvrije auto's, en al deze andere onzin die ze verkondigen.
Niemand heeft ooit een woord gerept over oliefilters met verlengde levensduur, toch?
Als moderne oliën beter presteren, dan betekent dat dat ze de motor beter reinigen. En dat betekent dat moderne olie meer vuil in zich meedraagt. Wat betekent dat de filter harder werkt en daardoor meer vuil verzamelt.
De logica dicteert dat je, als je iets moet doen, deze superoliën vaker moet verversen. Of in ieder geval je filter vaker moet vervangen.
Persoonlijk denk ik er niet te veel over na. 3.000 mijl, het wordt ververst. En het ziet er elke keer behoorlijk vies uit.
Ik heb de binnenkant van talloze motoren gezien waarbij de autofabrikant en de oliekan allebei zeggen dat je dit gekke verlengde interval kunt aanhouden, en de leugendetector heeft vastgesteld dat zowel de autofabrikant als het oliebedrijf overdreven vol S zitten.
De servicegeschiedenis van de dealer vermeldt dat dit voertuig elke X mijl naar deze garage is gekomen en de aanbevolen service religieus heeft gekregen. De eigenaar van het voertuig heeft de aanbevelingen van de fabrikant en het oliemerk zorgvuldig opgevolgd. De ingenieurs hebben gezworen dat je probleemloos zoveel mijlen kunt rijden.
Nou, als ze zo slim zijn, waarom zit dit boveneinde dan helemaal vol met sludge? Waarom wordt die krukas blauw goud en paars van de hitte veroorzaakt door verstopte oliekanalen die worden veroorzaakt door sludge die wordt gecreëerd door verlengde intervallen?
Ik ben niet overtuigd door de gladde marketing, maar ik ben wel overtuigd door wat ik in talloze motoren heb gezien.
Doe het zelf. Volg de handleiding zorgvuldig. Luister naar Pennzoil of Mobil of kies je gif dat je vertelt dat het veilig is om 5, 6, 8, 10.000 mijl of wat dan ook te rijden. Ik ben perfect gelukkig om je geld te vragen om het te repareren.
>>De lezer zal opmerken dat mijn normale monotone is veranderd in een van bitterheid en sarcasme. Het maakt me boos om te zien dat mijn klanten worden opgelicht door slecht advies op te volgen dat door de OEM wordt gegeven om de verkoop te stimuleren.