Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Hoe vaak volledig synthetische motorolie verversen?

23K views 155 replies 32 participants last post by  securityguy1  
#1 ·
Ik heb mijn 2013 Silverado 2500 gasser afgelopen zomer gekocht en een van de eerste dingen die ik deed, was de olie laten verversen met volledig synthetische Mobil 1. Het is nu ongeveer 4.700 mijl geleden. Met welke interval moet ik de motorolie verversen, aangezien deze volledig synthetisch is? Ik weet dat het oliefilter een beperkende factor is... Welk oliefilter is goed om te gebruiken?? Ik ga de olieverversingen zelf doen. Bedankt!

#4 ·
5-7k of twee keer per jaar, afhankelijk van wat het eerst komt. Lichte cyclus, je kunt het rekken. Zware cyclus, beter safe than sorry.

Momenteel gebruik ik amsoil filters maar ik was altijd wel voor de mobil1. Het is gewoon moeilijk om lokaal te vinden. Elk van de grote merken doet de klus echt.

#5 ·
Olie is goedkoop. Motorrevisies niet. Ik kan niet bezig zijn met olieanalyse. Dat is de enige echte manier om het te weten.

Iedereen beweert al deze hoge kilometerintervallen en olie met verlengde levensduur en onderhoudsvrije auto's, en al deze andere onzin die ze verkondigen.

Niemand heeft ooit een woord gerept over oliefilters met verlengde levensduur, toch?

Als moderne oliën beter presteren, dan betekent dat dat ze de motor beter reinigen. En dat betekent dat moderne olie meer vuil in zich meedraagt. Wat betekent dat de filter harder werkt en daardoor meer vuil verzamelt.

De logica dicteert dat je, als je iets moet doen, deze superoliën vaker moet verversen. Of in ieder geval je filter vaker moet vervangen.

Persoonlijk denk ik er niet te veel over na. 3.000 mijl, het wordt ververst. En het ziet er elke keer behoorlijk vies uit.

Ik heb de binnenkant van talloze motoren gezien waarbij de autofabrikant en de oliekan allebei zeggen dat je dit gekke verlengde interval kunt aanhouden, en de leugendetector heeft vastgesteld dat zowel de autofabrikant als het oliebedrijf overdreven vol S zitten.

De servicegeschiedenis van de dealer vermeldt dat dit voertuig elke X mijl naar deze garage is gekomen en de aanbevolen service religieus heeft gekregen. De eigenaar van het voertuig heeft de aanbevelingen van de fabrikant en het oliemerk zorgvuldig opgevolgd. De ingenieurs hebben gezworen dat je probleemloos zoveel mijlen kunt rijden.

Nou, als ze zo slim zijn, waarom zit dit boveneinde dan helemaal vol met sludge? Waarom wordt die krukas blauw goud en paars van de hitte veroorzaakt door verstopte oliekanalen die worden veroorzaakt door sludge die wordt gecreëerd door verlengde intervallen?

Ik ben niet overtuigd door de gladde marketing, maar ik ben wel overtuigd door wat ik in talloze motoren heb gezien.

Doe het zelf. Volg de handleiding zorgvuldig. Luister naar Pennzoil of Mobil of kies je gif dat je vertelt dat het veilig is om 5, 6, 8, 10.000 mijl of wat dan ook te rijden. Ik ben perfect gelukkig om je geld te vragen om het te repareren.

>>De lezer zal opmerken dat mijn normale monotone is veranderd in een van bitterheid en sarcasme. Het maakt me boos om te zien dat mijn klanten worden opgelicht door slecht advies op te volgen dat door de OEM wordt gegeven om de verkoop te stimuleren.

#6 ·
Olie is goedkoop. Motoren reviseren niet. Ik kan niet bezig zijn met olieanalyse. Dat is de enige echte manier om het te weten.

Iedereen beweert al deze hoge kilometerintervallen en verlengde levensduur van olie en onderhoudsvrije auto's, en al deze andere onzin die ze verkondigen.

Niemand heeft ooit een woord gerept over oliefilters met een lange levensduur, toch?

Als moderne oliën beter presteren, dan betekent dat dat ze de motor beter reinigen. En dat betekent dat moderne olie meer vuil in zich meevoert. Wat betekent dat de filter harder werkt en daardoor meer rommel verzamelt.

De logica dicteert dat je deze superoliën, als je al iets doet, vaker moet verversen. Of in ieder geval je filter vaker moet vervangen.

Persoonlijk denk ik er niet te veel over na. 3.000 mijl, dan wordt het ververst. En het ziet er elke keer behoorlijk vies uit.

Ik heb de binnenkant van talloze motoren gezien waarbij de autofabrikant en de oliekan allebei zeggen dat je dit waanzinnige verlengde interval kunt aanhouden, en de leugendetector heeft vastgesteld dat zowel de autofabrikant als het oliebedrijf overdreven vol S zitten.

De onderhoudsgeschiedenis van de dealer vermeldt dat dit voertuig elke X mijl naar deze garage is gekomen en de aanbevolen service religieus heeft gekregen. De eigenaar van het voertuig heeft de OEM- en oliemerk aanbevelingen zorgvuldig opgevolgd. De ingenieurs hebben gezworen dat je dit aantal mijlen kunt rijden, geen probleem.

Nou, als ze zo slim zijn, waarom zit dit bovenste uiteinde dan volledig onder de sludge? Waarom draait die krukas blauw goud en paars door hitte veroorzaakt door verstopte oliekanalen veroorzaakt door sludge die is ontstaan door verlengde intervallen?

Ik ben niet overtuigd door de gladde marketing, maar ik ben wel overtuigd door wat ik in talloze motoren heb gezien.

Doe het zelf. Volg de handleiding zorgvuldig. Luister naar Pennzoil of Mobil of kies je gif dat je vertelt dat het veilig is om 5, 6, 8, 10.000 mijl of wat dan ook te rijden. Ik ben perfect gelukkig om je geld te vragen om het te repareren.
Denk je dat de dingen anders zijn in de medische, farmaceutische en agrarische industriële complexen?

Dat gezegd hebbende, gebruik ik alleen de aanbevolen 0-W20 en een Baldwin-, Wix- of OEM-filter om de 5000 mijl.
Ik heb er nu 185.000 en Blackstone Labs zegt dat de motor gezond is.

#7 ·
Persoonlijk zie ik het niet zitten om onder de truck te kruipen en de filter niet te vervangen, dus ik vervang ze allebei op de eerste handige dag wanneer de OLM onder de 10% komt. Delco filter en de goedkoopste dexos 5w-30 full syn die ik kan vinden, was vroeger supertech maar de laatste tijd is het quaker state high mileage.

#10 ·
6K...Mobil1

• Like
Reactions: Krieg
#17 ·
5000 mijl of een jaar, afhankelijk van wat het eerst komt. Gebruik Pennzoil Platinum 5W-30. Gebruik Wix- of NAPA Gold-filters. Bij mijn laatste auto die ik alleen voor woon-werkverkeer gebruikte (183 kilometer snelweg heen en terug gedurende 7,5 jaar), wisselde ik om de 7.500 mijl. 357.745 kilometer zonder problemen.

#23 ·
5000 mijl of een jaar, afhankelijk van wat het eerst komt. Gebruik Pennzoil Platinum 5W-30. Gebruik Wix- of NAPA Gold-filters. Bij mijn laatste auto die ik alleen voor woon-werkverkeer gebruikte (114 mijl snelwegritten heen en terug gedurende 7,5 jaar), wisselde ik met intervallen van 7.500 mijl. 222.300 mijl zonder problemen.
Snelwegritten zijn exponentieel beter voor de motor/olie dan stadsritten, dus het is geen wonder. ;)

#18 ·
Ik ververs mijn olie om de 5.000 mijl, ook al zeggen de meeste dat ze langer mee kunnen. Intervallen van 5.000 mijl zijn supergemakkelijk bij te houden op de kilometerteller zonder dat je het op een voorruitsticker of iets dergelijks hoeft te schrijven, en olie/filters zijn goedkoop. Een motor reviseren is NIET goedkoop.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Penzoil Ultra Platinum en Fram Ultra Synthetic filters, gewoon omdat dat meestal gemakkelijk verkrijgbaar is in mijn deel van de wereld. In werkelijkheid voldoen de meeste oliën en filters van redelijke kwaliteit prima. Ik heb net een Purolator Boss filter besteld voor mijn 8.1 omdat ik niet gemakkelijk een Fram Ultra Synthetic filter kon vinden. Ik vermijd gewoon de supergoedkope filters zoals Fram Extra Guard en andere vergelijkbare filters die ongeveer evenveel kosten als een kleine koffie van McD's. Ik geef elke olieverversing $5 extra uit om een oliefilter van betere kwaliteit te krijgen met betere filtereigenschappen, en dat elke dag van de week!

#21 ·
"Volledig synthetisch" is als "volkorenbrood". Deze jongens schrijven gewoon dingen op etiketten waarvan consumenten denken dat het goed is, zodat ze het kopen.

Ik heb een paar keer 4-5 verschillende oliën met hetzelfde gewicht gemengd - inclusief Amsoil met die goedkope blauwe fles van Wally World. Mijn motor kon het niet schelen.

Kijk op zijn minst het olie op de PQIA-site om te zien hoe het is getest, wat erin zit, enz.

#24 ·
ik heb een 2016 2500hd met de 6.0. Ga naar het Bob is the oil guy forum en je zult meer leren dan je ooit hebt willen weten. Kortom, je bent absoluut veilig als je de OLM volgt en kunt meestal wegkomen met het gebruik van dezelfde filter voor 2 olieverversingen.

ik persoonlijk zie het niet zitten om onder de truck te kruipen en de filter niet te vervangen, dus ik vervang ze allebei op de eerste handige dag waarop de OLM onder de 10% komt. Delco-filter en de goedkoopste dexos 5w-30 full syn die ik kan vinden, was vroeger supertech maar de laatste tijd is het quaker state high mileage.
sommige mensen komen hier voor hulp. Niet om onzinnige misinformatie te krijgen van een keyboardkrijger die uitspraken gebruikt: "je bent zeker in orde om je oliefilter maar om de andere olieverversing te vervangen."

Je kunt die bewering niet baseren op feiten. Dus waarom zou je het doen?

Als je alles ad hominem wilt doen, verlies je.
Om eerlijk te zijn, zei hij:

je bent absoluut veilig als je de OLM volgt en kunt meestal wegkomen met het gebruik van dezelfde filter voor 2 olieverversingen.
"kan meestal wegkomen met het gebruik van dezelfde filter"..........niet dat "je absoluut in orde bent om je filter om de andere te vervangen."

:)

#27 ·
Om eerlijk te zijn, zei hij:

"kan meestal wegkomen met dezelfde filter"..........niet dat "je het zeker goed kunt doen om je filter om de andere keer te veranderen".

:)
Ja, dat is eerlijk en dat heb ik ook gelezen. Maar het is wat hij suggereerde, in de context van de rest van die post. We kunnen het er allemaal over eens zijn dat het een geldige discussie is tussen mensen die hun antwoorden kennen en hun best practices bezitten. Dat voorstellen aan iemand die er duidelijk nog niet is, was naar mijn mening geen verstandige zet, verwijzend naar de OP en toekomstige lezers.

#30 ·
Zou best kunnen, ik ben daarna gestopt met lezen.

Deze dingen gebeuren op een tekstgebaseerd forum. Geen probleem
nee, we moeten hier een generatie-overstijgende bloedvete over hebben, waarbij mijn nakomelingen en jouw nakomelingen eeuwenlang vechten over een relatief onbelangrijk meningsverschil over de beste onderhoudspraktijken.

#91 ·
BAHAHAHAHA geweldig. @i82much

Nou, dan gaat mijn achterkleinzoon je achterkleinzoons helemaal in elkaar trappen (waarschijnlijk zal het toch mijn kleinkinderen zijn haha). Maar niemand zal dan weten wat 0w020 is, vermoed ik haha
🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
Moge de LBQRSTUVWXYZ-beweging van korte duur zijn en snel vergeten worden.

#37 ·
De OP vroeg oorspronkelijk alleen om een aanbeveling voor een olieverversing...dat is een simpele vraag.
Toen veranderde het in een puinhoop, omdat mensen anderen moeten bekritiseren, beschimpen, beoordelen, berispen, en dan begint het schelden.
Zoveel threads hebben dezelfde problemen gehad. Wat dom.
Drie of vier goed geschreven antwoorden zouden de vraag van de OP hebben beantwoord. Wat is er gebeurd met HELP in plaats van SLAM op een forum???

#38 ·
De OP vroeg oorspronkelijk alleen om een aanbeveling voor een olieverversing….dat is een vrij simpele vraag.
Toen veranderde het in een shit.show omdat mensen anderen moeten bekritiseren, beschimpen, beoordelen, berispen, en dan begint het schelden.
Zoveel threads hebben dezelfde problemen gehad. Wat dwaas.
Drie of vier goed geschreven antwoorden zouden de vraag van de OP hebben beantwoord. Wat is er gebeurd met HELP in plaats van SLAM op een forum???
Heb je toevallig wel eens van "het internet" gehoord?

#44 ·
Bedankt voor alle reacties. Zeer gewaardeerd. Een vraag over olie lijkt misschien dom voor de meesten, vooral hier. Ik wist wat de algemene aanbevelingen waren voor de olieverversingsintervallen. Maar aangezien dit een forum is speciaal voor GM-trucks en veel mensen hier dezelfde truck en motor als ik hebben en ook veel kennis hebben van deze trucks in het bijzonder, wilde ik gewoon horen wat anderen prefereerden en met hun trucks deden🤷‍♂️