Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Slecht brandstofverbruik, 5.3L

85K views 43 replies 32 participants last post by  larryderouin  
#1 ·
Hé jongens, ik hoop dat sommigen van jullie me kunnen helpen erachter te komen wat de oorzaak is van het brandstofverbruik van mijn vrachtwagen. Voordat ik begin met uitleggen, begrijp ik dat ik in een vrachtwagen rijd en geen 25 mpg verwacht, maar ik denk wel dat ik beter zou moeten scoren dan wat ik krijg.

Ik heb mijn vrachtwagen ongeveer een maand geleden gekocht. Het is een 2010 Silverado Ext. Cab Z71 4x4 met 9.000 mijl. De vrachtwagen heeft een paar aftermarket-onderdelen waarvan ik weet, een Airaid CAI, Gibson cutback uitlaat, en hij heeft de rough country 2 inch leveling kit. Ik rijd ook met BF Goodrich All Terrain banden 285/65R/18. Sinds ik de vrachtwagen heb, heb ik hem twee keer volgetankt. Ik heb mijn kilometerstand na mijn eerste tank berekend en die kwam uit op 12,9 mpg. Ik heb mijn kilometerstand opnieuw berekend na de tweede tank, die ongeveer 200 mijl snelweg rijden omvatte, en die kwam uit op 15 mpg.

Lijkt dit niet laag voor een 5.3L? Ik weet dat hij iets grotere banden heeft en de 2 inch leveling kit, maar ik dacht dat de uitlaat en CAI zouden compenseren voor wat mpg ik verlies. Het enige waar ik aan kan denken is of de vrachtwagen is geprogrammeerd voordat ik hem kocht en dat is wat ervoor zorgt dat ik benzine verlies. Als dit het geval is, waar zou ik hem dan kunnen laten controleren? Ik denk niet dat het mijn beste optie is om hem naar de lokale Chevrolet-dealer te brengen, omdat ze mijn garantie ongeldig zouden kunnen maken als ze erachter komen dat hij is geprogrammeerd.

#4 ·
Ik haal ongeveer 18,2, over alle ritten. Ik heb dat de afgelopen maanden gemiddeld. Maar mijn truck is volledig standaard wat betreft uitlaat, ophanging, etc. Nivelleren kost je waarschijnlijk een paar MPG's. Mogelijk doen de CAI en de uitlaat dat ook. Als ze meer lucht gebruiken, moeten ze ook meer brandstof gebruiken.

#39 ·
Ik haal ongeveer 18,2, over alle ritten. Ik heb dat de afgelopen maanden gemiddeld. Maar mijn truck is volledig standaard wat betreft uitlaat, ophanging, etc. Nivelleren kost je waarschijnlijk een paar MPG's. Mogelijk doen de CAI en de uitlaat dat ook. Als ze meer lucht gebruiken, moeten ze ook meer brandstof gebruiken.
XD Het spijt me dat ik me MOEST registreren om dit te corrigeren, het is een te pijnlijke fout, de meeste mensen weten dat een dubbele uitlaat de brandstof kilometers helpt en niet schaadt

#43 ·
Ik rijd ongeveer 18 op de snelweg, als ik bewust mijn voet eraf houd, en 13 tot 14 in de stad. Houd er rekening mee dat ik met 4.10s rijd, dus ik laat de motor iets sneller draaien op snelheid. Gezien de lift en de offroad-banden, zou ik denken dat je in de juiste buurt zit.
Ik voel je pijn. Ik heb een 2012 Sierra 5.3 met 70.000 mijl en ik krijg 9 mpg in de stad, rijdend als een oude man en 15 mpg op de snelweg met 70 mph... Ik weet niet zeker wat het is, maar het is waardeloos!

#6 ·
Bedankt voor alle input. Ik dacht dat de CAI en de uitlaat alleen het brandstofverbruik zouden verbeteren, maar ik denk dat ik me daar wat meer in moet verdiepen. Ik had echt gehoopt dat ik met deze laatste tank, die voornamelijk op de snelweg was, ongeveer 17-18 mpg zou halen, maar misschien heb ik gewoon pech. Ik heb een 2005 Camry voor een goed brandstofverbruik :). Trumpster, om je vraag te beantwoorden, ik ben dol op het geluid ervan. Ik krijg wel wat drone als hij overschakelt naar 4 cilinders, maar het stoort me niet. Het klinkt geweldig aan de lage kant en het is niet te luid tijdens het cruisen, dus het is de perfecte keuze voor mij.

#7 ·
2011 Silverado CC, 4x4 met de 5.3, 6-traps automaat en 3.43 versnellingen. 13,5 in de stad, 16,5 op de snelweg en 14,4 gemiddeld over de 6.000 mijl sinds nieuw. Rijd er rustig mee en de enige aanpassingen zijn CAI en dubbele uitlaat. Ik had dezelfde kilometerstand voordat ik de CAI en uitlaat toevoegde. Het klinkt nu gewoon beter. Ik hoop op beter nadat ik er nog wat kilometers op heb gezet.

#8 ·
De Magnuson-Moss Warranty Act van 1975. De wet stelt dat een dealer moet bewijzen dat aftermarket-apparatuur de noodzaak voor reparaties heeft veroorzaakt voordat hij de garantie kan weigeren. Als ik u was, zou ik het naar een Chevy-dealer brengen en hen vragen om te kijken of er een niet-standaardprogramma op uw computer staat. Als er echter een niet-standaardprogramma is, kunnen ze u er mogelijk voor laten betalen. Als u de truck zo van een andere dealer hebt gekocht, moeten ze het feit respecteren dat u het probleem probeert op te lossen. Om uw gasprobleem op te lossen, kunt u een programmeur kopen. Ik denk erover om een Hypertech Max Energy-programmeur te kopen, waarbij u in de meeste gevallen een toename van 1-2,5 MPG zult zien, zolang u kunt leren om uw voet van het pedaal te houden, het is verleidelijk met extra pk's, maar u zult winst zien van alle forums die ik heb gelezen. De goedkoopste die ik heb gevonden is op http://www.autoanything.com en gebruik de promotiecode WELCOME15 en het kost $ 288,99 met gratis verzending. Ik hoop dat dit helpt.

#9 ·
11 Silverado, 5.3, 6 versnellingen, 3.73 achter, K&N Cai, Flowmaster uitlaatdemper achter......17.5 stad, 21.5 snelweg. Ik rijd met standaard banden op 9" brede velgen. 2" level en 3" blokken achter.

Dit is doodgediscussieerd. Het is echt moeilijk voor mij te geloven dat deze trucks van dezelfde lijn komen en zo sterk in kilometers variëren. Maar dat doen ze zeker. Hopelijk kun je iets vinden om 'er een beetje te helpen.

Heb je een cap/tonneau cover? Het lijkt erop dat trucks met een tonneau iets oppakken. Trucks met een cap verliezen een beetje.... gewicht misschien?

#10 ·
Ik zit de laatste tijd rond de 18,5-19,2. Standaard 75% landweg/snelweg en 25% stadsverkeer. Zoals Voodoo zei, elke truck is anders. Mijn schoonmoeder heeft dezelfde truck als ik, 2 jaar ouder, alles hetzelfde, en haalt maximaal 16,2. Afhankelijk van de afstelling die ze op de truck zetten, kan hij behoefte hebben aan premium brandstof. Succes!

#14 ·
Ik heb een nivelleerset op mijn truck met een paar stevige all-terrains, ze zijn niet te groot, ik denk dat ik 275 70 R17 heb. Maar ik zal gemiddeld 20ish rijden, wat extreem zuinig is, en ongeveer 16 tot 17 rijden zonder zo bewust te zijn. K&N box luchtfilter met single in dual out flowmasters en een Diablo sport 87 tune

#15 ·
Wat de meeste mensen niet vermelden, zijn de verschillende omstandigheden waarin ze rijden. Welk terrein, heuvels of vlak, temperatuur, octaangehalte van de brandstof, snelheid, berekend of van wat de vrachtwagen hen vertelt, afgesteld of niet, transmissie en hoe ze rijden. Mijn 5,3-liter motor met 4 versnellingen en 373-verhouding verbruikte in de zomer met 93 octaan en 10% ethanol 16,5 als ik niet harder reed dan 55 mph. In de stad 14, op de snelweg 65 mph was het 13 of 14. Ik had een performance 93 tune die een beter verbruik had dan de standaard. Die 4-cilinder modus doet absoluut niets anders dan de truck als rommel laten lopen voor de seconde dat hij in NY geactiveerd is.

#17 ·
Ik heb bijna dezelfde set-up als jij (Airaid, Gibson uitlaat), maar hier zijn mijn verschillen:
2wd
standaard ophanging
BFGR A/Ts
Hypertech chip
Ik haal ongeveer 14 in de stad en 20+ op de snelweg. Ik rijd nooit harder dan 63 op de snelweg en dat maakt een enorm verschil. De BFGR's helpen niet en als ik wat tamere snelwegbanden had, zou ik er waarschijnlijk nog 1 of 2 mpg aan kunnen toevoegen. Ethanolvrije benzine zal veel helpen als het beschikbaar is.
Mijn advies: zoek naar goede tuner software, ga van het gas af en gebruik ethanolvrije benzine als het beschikbaar is.

#18 ·
Ik heb de 2011 11.000 mijl crew cab short box 5.3 met 3.42 en ik haal gemiddeld 17,8 tot 18,1 bij 60-65. Het is niet beter dan mijn 2001 5.3 die ongeveer hetzelfde verbruikte. Ik heb vorige week een 26' caravan van 5.800 lbs aangekoppeld en hem van Hot Springs Ark. naar SE Texas gesleept. Drie tanks haalden gemiddeld een duizelingwekkende 8,3 mpg. Auw! Andere forums zeggen allemaal ongeveer hetzelfde. De truck trok hem prima, waarbij de 6-versnellingsbak zijn werk heel goed deed. Ik kon gewoon geen benzine in mijn truck houden.

#20 ·
Na het lezen van talloze threads hierover, ben ik gaan geloven dat het allemaal met de rijstijl te maken heeft. Mijn 2010 5.3 4x4 met 3.42 versnellingen zit op 18,3 gemiddeld (zowel DIC als vergelijkbare cijfers met de hand) in de 12.000 mijl sinds ik hem kocht. Dit zal in zeer vergelijkbare omstandigheden zijn als Jeff (rondom NE Ohio).

#21 ·
Ik verbrand gewone ongelode benzine met 10% ethanol. Ik dacht erover om ongelode plus te proberen tijdens onze volgende reis. We hebben morgen een reis van ongeveer 80 mijl van huis. Ik rijd rustig, maar bergop varieert het toerental van 2500 tot 3500 tpm. De truck is geclassificeerd voor 9.600 kg aanhangwagen trekken compact en ik trek ongeveer 6.300 kg. Ik zou niets zwaarders willen trekken. Het gekke is dat na het verbranden van 3 tanks benzine op onze reis naar huis de brandstofbereik zich heeft aangepast tot 250 mijl na het tanken toen ik thuiskwam. Het geeft nog steeds ongeveer 233 mijl aan nadat ik er de laatste drie nachten mee naar mijn werk ben gereden. Het zou 430 mijl moeten aangeven als ik hem vol gooi. Op een forum staat dat het even duurt voordat het verandert als je zonder aanhanger rijdt. Ik hoop het.

#22 ·
Hé man, ik heb een 5.3L uit 2008 met een 2 inch nivelleerset en iets grotere banden dan de originele banden. Ik krijg precies de kilometerstand die je in je oorspronkelijke bericht beschreef. Vroeger kreeg ik ongeveer 15-16 all purpose en als ik de cruise op 60 mph zette, was mijn gemiddelde 21 mpg op de snelweg.

#23 ·
Ik heb 20" wielen op mijn Taxas Edition. Ik zou graag een dubbele uitlaat en misschien een K & M luchtfilter willen toevoegen, maar vraag me af of dit mijn garantie zou schaden. Ik heb pas 11.000 mijl met mijn truck gereden.

#24 ·
Mag de garantie niet schaden omdat het geen invloed heeft op de motor. Zou het alleen beïnvloeden als je net open spruitstukken zou gebruiken. Houd het gewoon legaal voor het geval je het naar de garage moet brengen :)

#25 ·
Ik heb de garantie over de uitlaat en het luchtfilter onderzocht voordat ik ze op mijn silverado installeerde. De enige manier waarop uw garantie vervalt, is als er schade is aan de motor of een systeem in de truck als gevolg van de modificatie. Als u een probleem ondervindt en de gecertificeerde GM-technicus vaststelt dat het legitiem is en niets met de modificatie te maken heeft, blijft uw garantie intact.

#26 ·
Ik haat het om de slechte boodschapper te zijn, maar dat klopt wel als je rijdt als een tiener. Als je rijdt als opa, dan kun je het iets beter doen, maar niet veel. Mijn truck is standaard en als ik elke dag van en naar mijn werk rijd, is mijn gemiddelde 16 tot 17, maximaal met een 50/50 mix van stop-and-go en snelweg. Als ik een lange rit op de snelweg maak, 60/65 (rijden als opa), is mijn beste gemiddelde 20/21. P.S. Als ik mijn dagelijkse rit naar mijn werk niet haast, is mijn beste gemiddelde 18,5, maar in haast (zoals meestal) kom ik op 16/17 van en naar mijn werk, maar met je truck met de programmeur en alle aftermarket spullen is het normaal om meer brandstof te gebruiken. Wat ik zou aanraden is om een andere programmeur te nemen, een waarmee je het mengsel kunt regelen, bijvoorbeeld sommige hebben modi waarmee je het programma kunt veranderen, zoals Sportmodus, Race-modus en ECO-modus en Sleepmodus. P.S.S. Waarom heb je al die wiskunde gedaan? Doet je truck de wiskunde niet voor je, zoals de mijne ;) De mijne geeft me brandstofverbruik, gemiddelde MPG, trans temp, directe ECONOMIE V8/V4, en brandstofbereik, de jouwe zou hetzelfde moeten doen, neem ik aan. Welke MPG krijg je volgens de DIC? ;)