Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Welke jaren zijn het beste voor de 5.3 Chevy?

34K views 13 replies 10 participants last post by  gripwitmer  
#1 ·
Ik vroeg me af welke jaren beter zijn als je naar gebruikte 5.3's kijkt. Ik realiseer me dat ik het zou kunnen googelen en een ruw idee zou kunnen krijgen, maar hier kun je de echte ervaringen van mensen krijgen en potentiële reparaties of degene die je moet vermijden vanwege de motor/transmissie of andere wijzigingen die problemen hebben veroorzaakt.

Op dit moment ben ik aan het kijken naar de 3.0, maar met de prijzen moet ik misschien voorlopig of langer met plan b verdergaan en een derde voertuig aanschaffen. Want over het algemeen zou het uiteindelijk veel goedkoper kunnen zijn.

#4 ·
De Vortec 5.3's in de GMT800's ('99-'07 classic) zijn geweldige motoren en hebben geen AFM, maar ze zijn niet zo krachtig. GMT900's ('07.5-'13) zijn echt goed, hebben iets meer vermogen, maar hebben AFM en de bijbehorende problemen. De Ecotec 5.3's ('14 tot nu) zijn veel krachtiger en halen een veel betere MPG. MAAR... ze hebben de potentiële AFM- en DFM-problemen. Over het algemeen vormen AFM/DFM-problemen een zeer klein percentage van alle trucks op de weg, maar er is dat risico. De enige manier om het te elimineren is om de interne motoronderdelen te vervangen door niet-AFM-versies en een afstelling te krijgen. Maar als ik op zoek was naar een nieuwe 1500, zou ik voor de 3.0 gaan.

#9 ·
De Vortec 5.3's in de GMT800's ('99-'07 classic) zijn geweldige motoren en hebben geen AFM, maar ze zijn niet zo krachtig. GMT900's ('07.5-'13) zijn echt goed, hebben iets meer vermogen, maar hebben AFM en de bijbehorende problemen. De Ecotec 5.3's ('14 tot nu) zijn veel krachtiger en halen een veel betere MPG. MAAR... ze hebben de potentiële AFM- en DFM-problemen. Over het algemeen is het percentage AFM/DFM-problemen van alle trucks op de weg erg klein, maar dat risico bestaat. De enige manier om het te elimineren is om de interne motoronderdelen te vervangen door niet-AFM-versies en een tune te krijgen.
Maar als ik op zoek was naar een nieuwe 1500, zou ik voor de 3.0 gaan.
Ik had een 04, het was een geweldige truck, maar was beperkt in wat hij kon doen, kocht een lichtgewicht camper en hij had het er moeilijk mee om hem te trekken. Uiteindelijk geüpgraded naar diesel. Ik ben, na het zien van de prijzen, op zoek naar nieuwere 2021 tot 2023 3.0's. Het is moeilijk, want gebruikt gaan op een willekeurig voertuig is een gok, net als naar plan b gaan een enorme gok is, aangezien de meeste van deze trucks ofwel 250k kilometer hebben, of als ze nieuwer zijn, ze de 30k en meer bereiken, waar ik dichter bij de 3.0 zou komen, afhankelijk van de kilometerstand van het voertuig. Met benzineauto's hangt het af van de motor, als je hem moet vervangen, kan het tot 10k kosten, misschien meer als je er wijzigingen aan hebt gedaan, en ook afhankelijk van wie het werk doet. Transmissie, ik ga uit van ongeveer 5k en meer..

#5 ·
Wat rood zei! Ik heb verschillende gms in mijn familie, technisch gezien is de mijne verkocht denk ik. De '14 & '18 slepen veel voor hun baan/bedrijf, dus de transmissies waren onvermijdelijk.

2009 silverado 1500 5.3/6sp 197k mijl geen motor/trans problemen. (verkocht)
2014 silverado 1500 5.3/6sp 250k mijl geen motorproblemen, heeft transmissie gehad bij 200k en ac compressor.
2018 silverado 1500 5.3/8sp 230k mijl geen motorproblemen, heeft ook transmissie gehad rond 200k
2020 silverado 1500 5.3/10sp 70k mijl geen motor/trans problemen.
2021 silverado 1500 3.0/10sp 45k mijl geen motor/trans problemen.

Dus hoewel AFM en DFM problemen kunnen veroorzaken, is het een klein percentage zoals vermeld en je hoopt gewoon dat je geluk hebt. De 09 & 14 hebben een diablew tune dus misschien helpt dat wat maar het is niet waterdicht. Het zou je ongeveer 4k kosten om een ​​werkplaats de delete te laten doen als je dat in de kiem wilt smoren.

#10 ·
Wat Red zei!

Heb verschillende GMs in mijn familie, technisch gezien is de mijne verkocht, denk ik. De '14 en '18 doen veel trekwerk voor hun baan/bedrijf, dus de transmissies waren onvermijdelijk.

2009 Silverado 1500 5.3/6-versnellingsbak 197.000 mijl geen motor/transmissieproblemen. (verkocht)
2014 Silverado 1500 5.3/6-versnellingsbak 250.000 mijl geen motorproblemen, transmissie gedaan bij 200.000 en aircocompressor.
2018 Silverado 1500 5.3/8-versnellingsbak 230.000 mijl geen motorproblemen, transmissie ook rond 200.000 gedaan.
2020 Silverado 1500 5.3/10-versnellingsbak 70.000 mijl geen motor/transmissieproblemen.
2021 Silverado 1500 3.0/10-versnellingsbak 45.000 mijl geen motor/transmissieproblemen.

Dus hoewel AFM en DFM problemen kunnen veroorzaken, is het een klein percentage zoals vermeld en je hoopt gewoon dat je geluk hebt. De '09 en '14 hebben een Diablew-tune, dus misschien helpt dat, maar het is niet waterdicht. Het zou je ongeveer $4.000 kosten om de delete door een winkel te laten doen als je dat meteen wilt aanpakken.
2013 GMC Sierra 1500 Crewcab, 4D, gekocht met 114.000 mijl, in 2022. Truck originele eigenaar kocht bij Henry Brown GMC in Gilbert, Az. Truck service op schema bij dealer voorafgaand aan de aankoop als gebruikte truck. Doorgaan met geplande service bij die dealer. Visreis naar Idaho Motor blies @155.000, ongelooflijk. Mountain Home GMC dealership deed een "Outstanding job" vervangingsmotor die ik online vond, verzonden naar Idaho dealership. Heb 2014 Chevy bedrijfswagen 1500 onderhouden op schema truck motor 330.000 mijl dan inruil voor nieuwe truck. Eén truck Geweldig één truck motor een miskoop. Ik ben een levenslange Chevy GM man 👀. Volgende auto een Mercedes Benz 👀

#11 ·
Het is misschien op tijd onderhouden, maar je weet niet of het is misbruikt of oververhit, enz. Het is vervelend dat het 'kapot' is gegaan, maar je neemt risico's als je een tweedehands voertuig koopt.

#12 ·
In 1997 had ik een 97 Silverado Ex cab, hij wordt momenteel bestuurd door mijn 18-jarige kleinzoon, en heeft 450.000 op de teller. Hij heeft nooit grote reparaties gehad, behalve de vervanging van de inlaatspruitstukpakking, daar hadden ze een paar jaar een probleem mee. Maar verder loopt hij als een zonnetje, mijn kleinzoon rijdt er elke dag mee van en naar de universiteit, 50 mijl retour.

#13 ·
Ik vroeg me af welke jaren beter zijn bij het zoeken naar gebruikte 5.3's. Ik realiseer me dat ik het zou kunnen googelen en een ruw idee zou krijgen, maar hier kun je de praktijkervaringen van mensen krijgen en mogelijke oplossingen of degene die je moet vermijden vanwege de motor/transmissie of andere wijzigingen die problemen hadden.

Op dit moment kijk ik naar de 3.0, maar met de prijzen moet ik misschien voor plan b gaan voor een tijdje of langer en een derde voertuig aanschaffen. Want over het algemeen kan het veel goedkoper uitpakken.
Wat ik heb gevonden zijn de jaren 2008 tot en met 2013. Ik had een 2008 Extended cab en ik hield van die truck. Beste truck die ik ooit heb gehad. En ik ben aan mijn vierde bezig.