Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Zoemend geluid bij het accelereren vanuit stilstand door de 1e en 2e versnelling

31K views 25 replies 11 participants last post by  GirthQuake1312  
#1 ·
Mijn 2017 Chevrolet Silverado 1500 LT met de 6-versnellingsbak maakt een vreemd zoemend geluid bij het accelereren vanuit stilstand door de 1e en 2e versnelling. De truck heeft bijna 103.000 mijl gereden. Het probleem doet zich alleen voor in de drive-stand en lijkt niet gerelateerd te zijn aan wiellagers of de aandrijving van accessoires, dus ik begin het te beperken tot de aandrijflijn. Het gebeurt ook af en toe bij matige tot harde acceleratie, zoals bij het invoegen op de snelweg. Met zoveel kilometers op de truck ben ik bang dat het een probleem met de koppelomvormer kan zijn. Als het de koppelomvormer is, hoop ik dat het mogelijk is om het te vangen voordat het mijn transmissie vernietigt, $ 600 versus $ 6000 is een groot verschil. Heeft iemand dit probleem al eerder ervaren?

#2 ·
Is dit te allen tijde aanwezig, of over het algemeen alleen wanneer de vrachtwagen recentelijk is gestart en tijdens de eerste paar acceleraties?

Kun je een clip van het "zoemen" krijgen?

Op het eerste gezicht, zonder dat andere dingen worden opgemerkt, zou ik niet meteen naar de TC gaan, maar mogelijk naar een lager of kruiskoppeling of differentieel.

#5 ·
Is dit altijd aanwezig, of over het algemeen alleen wanneer de vrachtwagen recentelijk is gestart en tijdens de eerste paar acceleraties?

Kun je een clip krijgen van het "zoemen"?

Op het eerste gezicht, zonder dat andere dingen worden opgemerkt, zou ik niet meteen naar de TC gaan, maar mogelijk een lager of kruiskoppeling of differentieel.
Het is niet de hele tijd consistent. Als ik cruise, is het nergens te horen, maar bij acceleratie is het zeker merkbaar. Ik heb geprobeerd er eerder een clip van te krijgen, maar het is bijna te zacht om te horen. Ik zal proberen er een video van te maken als ik mijn lunchpauze heb. En lagers en kruiskoppelingen zijn uitgesloten door de lokale garage.

In gesprek met een lokale transmissiewerkplaats lijken ze ook behoorlijk perplex over wat het geluid zou kunnen zijn. Ze zijn van dezelfde mening dat problemen met de koppelomvormer meestal tjilpen en bokken zijn.

Het andere dat ik nog niet echt heb overwogen, is misschien een nokkenassensor voor de VVT? Dat is iets dat, gezien de manier waarop VVT functioneert, zou correleren met het geluid.

#3 ·
Mijn 2017 Chevrolet Silverado 1500 LT met de 6-versnellingsbak maakt een vreemd zoemend geluid bij het accelereren vanuit stilstand door de 1e en 2e versnelling. De truck heeft bijna 103.000 mijl gereden. Het probleem doet zich alleen voor in de drive en lijkt niet gerelateerd te zijn aan wiellagers of hulpaggregaten, dus ik begin het te beperken tot de aandrijflijn. Het gebeurt ook af en toe bij matige tot harde acceleratie, zoals bij het invoegen op de snelweg. Met zoveel kilometers op de truck, ben ik bang dat het een koppelomvormerprobleem kan zijn. Als het de koppelomvormer is, hoop ik dat het mogelijk is om het te vangen voordat het mijn transmissie uitschakelt, $ 600 versus $ 6000 is een groot verschil. Heeft iemand dit probleem al eerder ervaren?
Letterlijk tonnen mensen hebben dit ervaren met die transmissie... Het is waarschijnlijk de converter, maar het kan ook het volgende zijn:

1. Voorste planeet/zonnerad/ringtandwiel begint te breken - als het volledig faalt, verlies je alle voorwaartse en achterwaartse beweging
1B. Achterste planetaire drager / ringtandwiel(en) of zonnerad(en) defect

2. Een van de naven (1-2-3-4, 3-5-R of 4-5-6) - de 4-5-6 naaf is het meest kwetsbaar in de transmissie en de gangbare praktijk is om deze te vervangen door een Sonnax billet naaf (36 of 45 nokken op de naaf) - 45 nokken versies maken het mogelijk om Powerglide fricties te gebruiken)

3. Koppelomvormer - de TCC is een rotzak en faalt graag vroeg en vaak; lagerschade of stator eenrichtingskoppeling defect is ook enigszins gebruikelijk

Het bovenstaande gaat ervan uit dat het daadwerkelijk afkomstig is van de transmissie/TC en niet van de aandrijflijn (cardanassen, pignonlager, diff (pignon en ringtandwiel versleten aan de aandrijfzijde) of motor ergens (poelie, riem, etc.)... Ik zou niet denken dat de ring/pignon tandwielen en/of lagers in de diff versleten zijn na slechts 103k - het zou verder op mijn lijst van verdachten staan.

#4 ·
Letterlijk tonnen mensen hebben dit ervaren met die transmissie... Het is waarschijnlijk de converter, maar kan ook het volgende zijn:

1. Voorste planeet/zonnerad/ringtandwiel begint te breken - als het volledig faalt, verlies je alle voorwaartse en achterwaartse beweging
1B. Achterste planetaire drager / ringtandwiel(en) of zonnerad(en) falen

2. Een van de naven (1-2-3-4, 3-5-R of 4-5-6) - de 4-5-6 naaf is het meest kwetsbaar in de transmissie en de gangbare praktijk is om deze te vervangen door een Sonnax billet naaf (36 of 45 nokken op de naaf) - 45 nokken versies maken het mogelijk om Powerglide fricties te gebruiken)

3. Koppelomvormer - de TCC is een rotzooi en faalt graag vroeg en vaak; lagerfalen of stator eenrichtingskoppeling falen is ook enigszins gebruikelijk

Het bovenstaande gaat ervan uit dat het daadwerkelijk afkomstig is van de transmissie/TC en niet van de aandrijflijn (u-gewrichten, pignonlager, diff (pignon en ringtandwiel versleten aan de aandrijfkant) of motor ergens (poelie, riem, enz.)... Ik zou niet denken dat de ring/pignon tandwielen en/of lagers in de diff versleten zijn bij slechts 103k - het zou verder op mijn lijst van verdachten staan.
geweldige info

#9 ·
laat ons weten wat de transmissiewerkplaats zegt.

de reden dat ik vroeg of het alleen aanwezig is bij een nieuwe start, is omdat de vrachtwagens een initiële zoemtoon hebben tijdens de eerste twee schakelingen. Een beetje zoals oudere auto's met koppelingsventilatoren die de eerste paar schakelingen ingeschakeld bleven
Het is een ander geluid dan het traditionele GM-gehuil in de eerste versnelling. Dat is eigenlijk het eerste wat ik controleerde, alleen om er zeker van te zijn dat ik me nergens zorgen over maakte. De transmissiewerkplaats kan er vroegst volgende week naar kijken, dus het duurt even voordat ik een update kan geven, tenzij ik erachter kan komen wat het geluid daarvoor is.

#8 ·
Alle problemen met lagers en kruiskoppelingen zijn uitgesloten door een lokale garage. Het klinkt niet echt als een probleem met de hulpas, gezien het geluid optreedt bij een gemiddeld tot hoog toerental en niet aanwezig is bij normaal rijden of cruisen.

Ook gesproken met een lokale transmissiewerkplaats, en ook zij zijn een beetje perplex gezien de omstandigheden waaronder het geluid optreedt.

Het enige dat in me opkomt dat afhankelijk zou zijn van het toerental en de acceleratie, is misschien een VVT-solenoïde? Gebaseerd op de omstandigheden die het geluid veroorzaken en hoe VVT werkt, lijkt het plausibel, maar ik ben geen professionele monteur. Ik breng het naar een andere monteur die ik ken om hem het te laten bekijken om te zien of hij het kan lokaliseren.
Ja, houd de thread op de hoogte... komt het geluid uit de motorruimte of klinkt het alsof het van onder je vandaan komt?

Houd dit ook in gedachten - wanneer je accelereert, belast je de naven en planetaire dragers, terwijl bij uitrollen de belasting afneemt. De tandwieltrein (voor en achter) heeft een ontworpen hoeveelheid longitudinale beweging die het in staat stelt om een beetje heen en weer te bewegen als hij wordt belast en vervolgens wordt ontlast terwijl je het gaspedaal indrukt en loslaat...

#10 ·
Ja, houd de thread op de hoogte... komt het geluid uit de motorruimte of klinkt het alsof het van onder je vandaan komt?

Houd dit ook in gedachten - wanneer je accelereert, belast je de naven en planetaire dragers, terwijl bij uitrollen de belasting afneemt. De tandwieltrein (voor en achter) heeft een ontworpen hoeveelheid longitudinale beweging die hem in staat stelt om een beetje heen en weer te bewegen als hij wordt belast en vervolgens wordt ontlast terwijl je het gaspedaal indrukt en loslaat...
De locatie van het geluid klinkt niet helemaal van onder me, maar klinkt ook niet als de voorkant van de motor. Wat het nog verwarrender maakt, is dat het geluid niet optreedt als je geparkeerd staat en het toerental verhoogt. Dat getest om te zien of het de accessoire-aandrijving was. Kinda leent zijn handen aan mijn VVT-solenoïde-theorie als VVT alleen optreedt wanneer het voertuig in de drive staat en in beweging is.

Uw tweede punt brengt ook een andere theorie naar voren. Ik probeer een werkplaats te vinden die de tijd heeft om motorsteunen te vervangen. Als al die massa vrij beweegt, zouden de toleranties een beetje worden getest, dus dat zou het ook kunnen zijn.

#11 ·
De locatie van het geluid klinkt niet helemaal van onder me, maar klinkt ook niet van de voorkant van de motor. Wat het verwarrender maakt, is dat het geluid niet optreedt als je geparkeerd staat en gas geeft. Dat getest om te zien of het de accessoire-aandrijving was. Ondersteunt mijn VVT-solenoïde-theorie een beetje als VVT alleen optreedt wanneer het voertuig in de versnelling staat en rijdt.

Uw tweede punt brengt ook een andere theorie naar voren. Ik probeer een garage te vinden die de tijd heeft om motorsteunen te vervangen. Als al die massa vrij beweegt, zou dat de toleranties een beetje testen, dus dat zou het ook kunnen zijn.
Helaas heb ik nog nooit gehoord hoe VVT-gejank klinkt, dus ik kan er geen commentaar op geven... Als het alleen aanwezig is onder belasting (d.w.z. niet geparkeerd of uitrollend tijdens het rijden), dan moet het ofwel de transmissie, de aandrijflijn (wat u al lijkt te hebben uitgesloten, maar het is waarschijnlijk de moeite waard om uw monteur het nog eens te laten controleren om zeker te zijn terwijl hij de auto heeft) of iets in de motor dat alleen werkt onder belasting (of waar er een verandering van toestand is van stationair/uitrollen naar acceleratie terwijl de versnelling is ingeschakeld).

Controleer ook uw achterste transmissiesteun, ervan uitgaande dat u dat nog niet heeft gedaan, en vervang deze als deze versleten is (overmatig versleten achterste transmissiesteunen kunnen in de loop van de tijd de achterste planeet beschadigen als gevolg van overmatige trillingen op die eenheden). Zowel motor- als transmissiesteunen kunnen een verscheidenheid aan geluiden veroorzaken, hoewel slechte motorsteunen ook een scherpe trilling/botsing of 'duwende' sensatie veroorzaken bij het accelereren vanuit stilstand, dus u zou dat waarschijnlijk hebben gevoeld als uw motorsteunen slecht zijn.

Heb je de motorsteunen bekeken en bevestigd dat ze versleten zijn?

Heb je een mechanische stethoscoop?

Zo ja, dan kun je misschien rond de motor en transmissie rondneuzen terwijl deze stationair draait om te zien of je iets ongewoons hoort via de stethoscoop dat niet hoorbaar is met het blote oor.

#12 ·
Unfortunately, I have never heard what VVT whine sounds like so can't comment...If it's only present under load (i.e. not parked or coasting while driving) then it's got to be either transmission, driveline (which sounds like you've already ruled out but prob worth having your mechanic check again to be sure while he has the vehicle) or something in the engine that's only working when under load (or where there's a state change from idle/coasting to acceleration while in gear).

Check you rear transmission mount also, assuming you haven't already and replace it if it's worn out (excessively worn rear trans mounts can actually damage the rear planet over time due to excessive vibrations on those units). Both motor and trans mounts can cause a variety of noises though bad motor mounts will also cause a sharp vibration/bumping or 'shoving' sensation when accelerating from a stop so you'd likely would have felt that if your motor mounts are bad.

Have you looked at the motor mounts and confirmed they are worn?

Do you have a mechanics stethoscope?

If so, perhaps you can poke around the engine and transmission while it's idling to see if you hear anything unusual through the scope that isn't audible with the naked ear.
Ik ben me ervan bewust dat de motorsteunen en de transmissiesteun er al een tijdje aan zaten te komen sinds ik ze rond de 80.000 mijl door de garage heb laten controleren. Ongeveer 3.000 mijl geleden begon ik dat schokkerige gevoel te krijgen. Ze zijn over tijd, en ik had ze vorige maand moeten doen, maar het leven heeft gedaan wat het het beste doet door dat moeilijk te maken.

Ik heb geen mechanische stethoscoop, maar ik denk dat een van mijn vrienden er wel een heeft. Misschien moet ik vragen of ik hem kan lenen.

#14 ·
ik ben verrast dat de mounts weg zijn op een 17 met 100k. vreemdere dingen zijn gebeurd, maar toch, haha
Ik geef de wegen van Louisiana de schuld van het kapotmaken van alles en het voortijdig verslijten van dingen. De overmatige hitte helpt ook niet. Moest de schokdempers rond de 90.000 vervangen omdat ze absoluut kapot waren

#15 ·
Ik ben me ervan bewust dat de motorsteunen en de transmissiesteun er al een tijdje aan zaten te komen, sinds ik ze rond de 80.000 mijl heb laten controleren in de garage. Ongeveer 3.000 mijl geleden begon ik dat schokkerige gevoel te krijgen. Ze zijn over tijd, en ik had ze vorige maand al moeten vervangen, maar het leven heeft gedaan wat het het beste doet: het moeilijk maken.

Ik heb geen mechanische stethoscoop, maar ik denk dat een van mijn vrienden er wel een heeft. Misschien moet ik vragen of ik hem kan lenen.
Begrepen - ja, laat ze zeker vervangen... het zouden ze kunnen zijn die indirect het geluid veroorzaken dat je hoort... als er verder niets aan de hand is, pak je een potentieel probleemgebied aan voordat er grote problemen ontstaan...

Hier in Vegas hetzelfde - hitte maakt zoveel dingen voortijdig kapot... alles van banden tot batterijen... De ophanging slijt hier ook sneller door al het off-roaden dat we doen...

#17 ·
Hé jongens. Wilde even een update geven voor het geval iemand nieuwsgierig was naar het geluidsprobleem. Ik heb de koppelomvormer vervangen door een gereviseerde met een billet-oppervlak en de verbeterde thermostaat laten installeren, zodat de transmissie niet de hele tijd op 200 graden staat. Het verschil in algemene prestaties voor en na is VERBLUFFEND. Niet alleen is het geluid geen probleem meer, mijn vrachtwagen schakelt en levert vermogen alsof hij gloednieuw is! Ik kan niet geloven hoeveel prestaties er zijn hersteld en hoe erg ik waarschijnlijk gewend ben geraakt aan de achteruitgang van de prestaties over een lange periode. Het heeft misschien een flinke duit gekost om alles te vervangen, maar ik heb er geen cent spijt van.

#19 ·
Hey jongens. Ik wilde een update geven voor het geval iemand nieuwsgierig was naar het geluidsprobleem. Ik heb de koppelomvormer vervangen door een gereviseerde billet-faced en heb de verbeterde thermostaat laten installeren zodat de transmissie niet de hele tijd op 200 graden staat. Het verschil in algemene prestaties voor en na is VERBLUFFEND. Niet alleen is het geluid geen probleem meer, mijn truck schakelt en levert vermogen alsof hij gloednieuw is! Ik kan niet geloven hoeveel prestaties zijn hersteld en hoeveel ik gewoon gewend moet zijn geraakt aan de achteruitgang van de prestaties over een lange periode. Het heeft misschien een flinke duit gekost om alles te vervangen, maar ik heb er geen spijt van dat ik er een cent aan heb uitgegeven.
Dus het vervangen van de koppelomvormer heeft het zoemende geluidsprobleem opgelost? Ik ervaar momenteel hetzelfde probleem op mijn 17 Silverado.

#23 ·
Mijn 2017 Chevrolet Silverado 1500 LT met de 6-versnellingsbak maakt een vreemd zoemend geluid bij het accelereren vanuit stilstand door de 1e en 2e versnelling. De truck heeft bijna 103.000 mijl. Het probleem doet zich alleen voor in de drive en lijkt niet gerelateerd te zijn aan wiellagers of hulpaggregaten, dus ik begin het te beperken tot de aandrijflijn. Het gebeurt ook af en toe bij matige tot harde acceleratie, zoals bij het oprijden van de snelweg. Met zoveel kilometers op de truck, ben ik bang dat het een koppelomvormerprobleem kan zijn. Als het de koppelomvormer is, hoop ik dat het mogelijk is om het te vangen voordat het mijn transmissie uitschakelt, $ 600 versus $ 6000 is een groot verschil. Heeft iemand dit probleem al eerder ervaren?
Dus ik heb een 2018 sierra 1500 5.3 6l80 4x4. De truck heeft 150.000 mijl en ik ervaar momenteel een geluid dat klinkt als een winkelwagenwiel van Walmart bij het accelereren. Ik had net mijn 6l80 vervangen, nieuwe remklauwen, nieuwe wiellager, nieuwe voorste schroefsets, en ik heb nog steeds dat fluitende/tjilpende geluid van ergens aan de voorkant. Mij werd verteld mijn uitlaat te controleren op lekken en mijn inlaat (gesloten box). Ik mis echter een schroef van de gesloten box-inlaat, maar eerlijk gezegd heb ik niet veel tijd gehad om het echt te controleren. Ik ben benieuwd of je het probleem hebt opgelost. Ik zou hetzelfde kunnen ervaren