Mijn 2017 Chevrolet Silverado 1500 LT met de 6-versnellingsbak maakt een vreemd zoemend geluid bij het accelereren vanuit stilstand door de 1e en 2e versnelling. De truck heeft bijna 103.000 mijl gereden. Het probleem doet zich alleen voor in de drive en lijkt niet gerelateerd te zijn aan wiellagers of hulpaggregaten, dus ik begin het te beperken tot de aandrijflijn. Het gebeurt ook af en toe bij matige tot harde acceleratie, zoals bij het invoegen op de snelweg. Met zoveel kilometers op de truck, ben ik bang dat het een koppelomvormerprobleem kan zijn. Als het de koppelomvormer is, hoop ik dat het mogelijk is om het te vangen voordat het mijn transmissie uitschakelt, $ 600 versus $ 6000 is een groot verschil. Heeft iemand dit probleem al eerder ervaren?
Letterlijk tonnen mensen hebben dit ervaren met die transmissie... Het is waarschijnlijk de converter, maar het kan ook het volgende zijn:
1. Voorste planeet/zonnerad/ringtandwiel begint te breken - als het volledig faalt, verlies je alle voorwaartse en achterwaartse beweging
1B. Achterste planetaire drager / ringtandwiel(en) of zonnerad(en) defect
2. Een van de naven (1-2-3-4, 3-5-R of 4-5-6) - de 4-5-6 naaf is het meest kwetsbaar in de transmissie en de gangbare praktijk is om deze te vervangen door een Sonnax billet naaf (36 of 45 nokken op de naaf) - 45 nokken versies maken het mogelijk om Powerglide fricties te gebruiken)
3. Koppelomvormer - de TCC is een rotzak en faalt graag vroeg en vaak; lagerschade of stator eenrichtingskoppeling defect is ook enigszins gebruikelijk
Het bovenstaande gaat ervan uit dat het daadwerkelijk afkomstig is van de transmissie/TC en niet van de aandrijflijn (cardanassen, pignonlager, diff (pignon en ringtandwiel versleten aan de aandrijfzijde) of motor ergens (poelie, riem, etc.)... Ik zou niet denken dat de ring/pignon tandwielen en/of lagers in de diff versleten zijn na slechts 103k - het zou verder op mijn lijst van verdachten staan.