Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Motorstoringslampje alleen in de winter.

4.2K views 10 replies 5 participants last post by  Leveled17yeti  
#1 ·
2018 Silverado 5.3. Alleen in de winter krijg ik het controlelampje van de motor, in de warmere periode van het jaar gaat het weg. Ik heb mijn computer erop aangesloten en kreeg:
  • P0097 IAT-sensor 2 circuit lage spanning.
  • P00F5 inlaatluchtvchtigheidssensor circuit hoge spanning.
  • P0102 MAF-sensor circuit lage frequentie.
  • P2199 Inlaatluchttemperatuursensoren 1-2 niet plausibel.
Ik heb de MAF-sensor al eerder schoongemaakt en hier ben ik met codes, dacht misschien een defecte MAF-sensor dus ik heb er net een nieuwe in gezet. En ik krijg nog steeds codes. De kabelboom naar de MAF is goed aangesloten en de bedrading lijkt goed. Benieuwd wat ik verkeerd doe?

#3 ·
Het is niet ongebruikelijk dat deze draden beschadigd raken of door ouderdom scheuren. Misschien wilt u de kabelboom terugtrekken en tot 6 inch de bedrading inspecteren om te zien of er schade is. U wilt waarschijnlijk ook controleren of de spanning op de bedrading correct is.

#4 ·
Kan ook een verbogen pin op de connector van de MAF zelf zijn. Ik kan je niet vertellen hoe vaak ik het resultaat heb gezien van een doe-het-zelver die probeerde iets aan te sluiten en de connector net genoeg scheef kreeg waardoor een pin verbogen werd. Of hij is verbogen tijdens het transport. Dan denken ze dat ze gewoon wat meer kracht moeten gebruiken en dat het dan wel goed komt. Dus als de originele code terugkomt samen met nieuwe, gaat hij naar de garage. Controleer ook of de nieuwe MAF hetzelfde aantal pinnen heeft en dat ze zich op dezelfde posities op de connector bevinden als het origineel.

#6 ·
Is het een GM- of AC Delco Maf-sensor? Deze trucks hebben nooit van dingen gehouden die geen OEM zijn. Ik zeg maar dat het mogelijk is dat je een slecht onderdeel hebt gekregen, maar controleer zeker je bedrading beter, misschien kun je de oude power probe tevoorschijn halen als je er een hebt 🤷‍♂️
Ja, voor mijn '04 3500 heb ik de MAF vervangen door een van NAPA (ik weet het merk niet meer), het werkte meestal, maar bij koud weer (zoals -20C) kreeg ik er af en toe P0101-codes mee. Vervangen door een gebruikte GM MAF, geen P0101-fouten meer, ongeacht de temperatuur.

• Like
Reactions: Leveled17yeti
#8 ·
Verder online onderzoek leverde een technisch servicebulletin op. Nr.: 18-NA-217. Er zit een kabelboom onder de vrachtwagen voor de brandstofsamenstellingssensor, waarvan bekend is dat de draden beschadigd raken en kortsluiting veroorzaken. Dit veroorzaakt op zijn beurt alle codes en maakt de cruise control onbruikbaar. Ik ga dubbel checken of dit onder mijn garantie valt. Zo niet, dan zijn de reparatie-instructies eenvoudig.