Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

799 koppen frezen?

12K views 9 replies 4 participants last post by  Alex_M  
#1 ·
Hallo allemaal! Mijn 5.3 kwam met 799 koppen. Als een van jullie mijn andere berichten heeft gezien, weet je van mijn uitlaatlekproblemen; met name de afgebroken spruitstukbout aan de achterkant van de cilinderkop aan de bestuurderskant.

Dat betekent natuurlijk dat de kop getrokken moet worden om de bout uit te boren. Ik ga ze allemaal boren en aftappen tot 3/8" terwijl ik bezig ben, zodat a.) geen afgebroken bouten meer, en b.) meer koppelcapaciteit voor een betere headerafdichting.

Dus, terwijl ik de koppen eraf heb, dacht ik... Waarom niet de koppen frezen? Ik doe tegelijkertijd een LS3-nokkenas om de AFM te dumpen en ik zal toch stoterstangen moeten bestellen.

Dus dat leidt tot mijn vraag: heeft iemand hier de koppen gefreesd? Zo ja, hoeveel? Ik zal tegen die tijd een programmeur hebben, dus ik kan wat timing weghalen als dat nodig is, maar ik wil zeker bij benzine van de pomp blijven. Middenklasse op zijn best, laagwaardig indien mogelijk. Dit is nog steeds een dagelijkse bestuurder.

Bedankt allemaal!

#2 ·
Is het helemaal kapot? Als er een uitsteeksel uitsteekt, kun je het waarschijnlijk met een tang pakken. Ik heb mijn passagierskant ver naar achteren verwijderd zonder de kop te verwijderen, moest EZ Out gebruiken, krap maar mogelijk.

Ik heb nog nooit gelezen dat iemand de koppen tapt voor grotere bouten, zelfs jongens die enorme turbo's eraan hangen, hebben dit nog nooit genoemd. Gebruik kwaliteitsvervangingsbouten of zelfs tapeinden en het zou geen probleem meer moeten zijn.

Hoeveel je ze laat frezen hangt af van welke compressieverhouding je wilt bereiken.

Krijg je een andere nokkenas als je AFM verwijdert?

#3 ·
Het is absoluut niet nodig om grotere gaten in de koppen te tappen. Gebruik gewoon ARP-bouten of Stage 8 Locking Header Bolts (die ik gebruik) en je zult dit probleem nooit meer hebben.

Ik zou eerlijk gezegd gaan voor een 212/218 nokkenas in een 5.3, zal geen koppel in het lage toerental verliezen en meer vermogen/koppel winnen.

Je moet uitzoeken of je zuiger-naar-kop-speling zult hebben met die nokkenas en hoeveel speling.

De meeste mensen gaan niet over 0,030" gefreesd.
Ik heb mijn 243 koppen gefreesd naar 63cc kamers, wat ongeveer 0,010" is.

#4 ·
silentbravo said:
Is het helemaal afgebroken? Als er een uitsteeksel uitsteekt, kun je het waarschijnlijk met een tang pakken. Ik heb mijn passagierskant, ver achterin, verwijderd zonder de kop te verwijderen, moest EZ Out gebruiken, krap maar mogelijk.

Ik heb nog nooit gelezen dat iemand de koppen heeft getapt voor grotere bouten, zelfs niet jongens die enorme turbo's eraan hangen hebben dit ooit genoemd. Gebruik kwaliteitsvervangingsbouten of zelfs tapeinden en het zou geen probleem meer moeten zijn.

Hoeveel je ze laat frezen hangt af van welke compressieverhouding je wilt bereiken.

Krijg je een andere nokkenas dan wanneer je AFM verwijdert?
Helaas is het gelijk afgebroken. Eigenlijk een beetje verzonken. Ik geloof niet dat er zelfs maar genoeg ruimte is om een luchtboor in te zetten met een bit dat is ingekort.

Ja, de LS3-nokkenas is een niet-AFM-nokkenas. Je verliest maar 9 lb/ft onder de 2500 en je wint ongeveer 78 pk.

Ik wil graag zoveel compressie als mogelijk hebben en toch benzine van gemiddelde kwaliteit gebruiken. Ik weet gewoon niet hoe goed deze motoren en koppen dat aankunnen. Ik weet dat je op mijn 86 Dodge 318 met 899(?) koppen 50 duizendste kunt frezen en een dunne pakking kunt gebruiken en toch benzine kunt gebruiken. Brengt het naar ongeveer 10,5:1 comp.

#5 ·
07nnbs4x4 said:
Het is absoluut niet nodig om grotere gaten in de koppen te tappen. Gebruik gewoon ARP-bouten of Stage 8 Locking Header Bolts (die ik gebruik) en je zult dit probleem nooit meer hebben.

Ik zou eerlijk gezegd gaan voor een 212/218 nokkenas in een 5.3, zal geen low-end koppel verliezen en zal meer vermogen/koppel winnen.

Je moet uitzoeken of je Piston to Head Clearance zult hebben met die nokkenas en hoeveel clearance.

Ik heb mijn 243 koppen laten frezen tot 63cc kamers, wat ongeveer 0,010" is.
Ik zal dat bekijken, maar ik heb de tap en de bouten al op voorraad. Dit is op dit moment een minimale budgetreparatie; ik zou het gewoon laten lekken als mijn AFM niet opspeelde. Ik doe het allemaal tegelijk.

Dat is ook de reden dat ik geen aftermarket nokkenas doe. Een LS3 nokkenas kan de hele dag voor $100 worden gekocht.

Die 243 koppen zijn hetzelfde als mijn 799 koppen, behalve andere kleppen geloof ik. Toch? Welke brandstofsoort gebruik je erin?

#6 ·
Alex_M said:
07nnbs4x4 said:

Ik zou eerlijk gezegd gaan voor een 212/218 nokkenas in een 5.3, zal geen low-end koppel verliezen en meer vermogen/koppel winnen.

Je moet uitzoeken of je speling hebt tussen zuiger en kop met die nokkenas en hoeveel speling.

Ik heb mijn 243 koppen laten frezen tot 63cc kamers, wat ongeveer 0,010" is.
Ik zal dat bekijken, maar ik heb de tap en de bouten al op voorraad. Dit is op dit moment een reparatie met een minimaal budget; ik zou het gewoon laten lekken als mijn AFM niet opspeelde. Ik doe het allemaal tegelijk.

Dat is ook de reden dat ik geen aftermarket nokkenas doe. Een LS3 nokkenas kan de hele dag voor $100 worden gekocht.

Die 243 koppen zijn hetzelfde als mijn 799 koppen, behalve andere kleppen geloof ik. Klopt dat? Welke brandstof gebruik je erin?
Ik zou er verdomd zeker van zijn dat je 799 koppen niet de castech kop zijn die gevoelig kan zijn voor scheuren. De 243 koppen zien er schoner uit, maar beide koppen zijn goed.
Ik had hetzelfde probleem met de laatste header op de bout aan de bestuurderskant, maar ik heb mijn probleem opgelost met de KRAAL auto parts pinch bolt bracket. Zoek ze op... Ik heb mijn AFM nokkenas verwijderd en mijn 243 koppen en kleppen schoongemaakt. Toen heb ik de kleppen opnieuw ingelapt op de kop en ze spint nu als een katje. Vroeger was ze overal op zoek naar een toerental om in te settelen.

#7 ·
243/799 koppen zijn identiek, behalve 243 koppen van een 02-04 C5Z Vette met de LS6-motor. Die 243 koppen gebruikten holle kleppen en met natrium gevulde inlaat-/uitlaatkleppen, die veel lichter zijn. De 243 koppen van een LS6-motor in de CTS-V gebruiken standaardkleppen.

Zoals gezegd, hebben 243 koppen echter een gladdere afwerking, terwijl 799 koppen wat ruwer zijn. Ze werden op een andere locatie gemaakt dan de 243 koppen. Als ik me goed herinner, werden 799 koppen in Mexico gemaakt, terwijl 243 koppen in de VS werden gemaakt.

799 koppen hebben niet het probleem zoals de castech koppen.
243 koppen verschenen voor het eerst in 2001 op de LS6-motor. Voor het eerst verschenen in de Silverado in 2005 op de L33 5.3 en gingen door tot 2013. 2007.5-2013 Silverado's met de 4.8/5.3 gebruikten allemaal 243/799 koppen.
799 koppen verschenen voor het eerst in 2005 op de 4.8/5.3 motor en gingen door tot 2013

#8 ·
Bedankt voor alle info, heren. Ik zou tegelijkertijd de poorten op de koppen een beetje kunnen opschonen.

Ik denk dat ik ongeveer .030 gefreesd zal doen, wat me, van wat ik lees, op 11:1 zou moeten brengen. In theorie zou dat oké zijn met middenklasse, zijn jullie het er allemaal mee eens?

Ik denk ook niet dat .030 een PTV-vrijgaveprobleem zou veroorzaken, toch? Ik lees dat mensen .060 doen op deze koppen op een 5.3. Ik denk dat beter veilig dan sorry.

#9 ·
Hangt ook af van je zuigers wat je PTV is, je kunt zuigers met klepopeningen krijgen zodat je meer aan de koppen kunt frezen... dus dat maakt meer combinaties mogelijk.

11:1 kan misschien op middengas gedaan worden, met de juiste afstelling, maar als je er echt het maximale uit wilt halen, dan wil het premium.

#10 ·
Ik zit ook een paar duizend voet boven de zeespiegel, dus dat maakt wel wat verschil. Ik zou naar premium kunnen gaan als dat nodig is als ik op lagere hoogtes ben.

Ik wil eigenlijk geen reliefa in de zuigers frezen. Dat is veel meer werk dan ik van plan ben te doen.

Nou ja, als het een beetje krap is, zal ze zichzelf wel vrijmaken. (Ik maak een grapje, ik maak een grapje)