Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

Bovenste kogelgewrichten

18K views 19 replies 10 participants last post by  nealinator  
#1 ·
Hallo allemaal,

De linker kogelgewricht is kapot, dus ik heb vervanging nodig. Op RA kan ik alleen de hele bovenarm vinden, maar geen bovenste kogelgewrichten.
Mijn truck is omgebouwd als camper, de hele tijd in de buurt van GVWR en ik rijd er ook mee offroad, indien mogelijk. De ophanging is standaard, behalve de king shocks.

Iemand een idee waar ik alleen de bovenste kogelgewrichten kan krijgen? Welk merk moet ik kiezen? Ik ben op zoek naar de beste en sterkste die er zijn, mijn leven is te kort om goedkope spullen te kopen ;)

Een aanbeveling voor een betrouwbare kogelgewrichtpers? Welk ander speciaal gereedschap en onderdelen heb ik nodig voor dit werk?

Omdat ik in Europa woon, kan ik niet zomaar de straat aflopen naar de volgende onderdelenwinkel, de meesten weten niet eens of een Silverado iets is om te eten of iets anders, dus helaas is het zinloos om hier naar onderdelen te vragen :roll: ;) Dat gezegd hebbende, ik heb een plek nodig waar ik deze onderdelen online kan bestellen.

Bedankt

#2 ·
Als het om ophangingsonderdelen gaat, zit je goed met MOOG. Ik heb de bovenste delen van mijn 2001 Silverado vervangen door de juiste maat te vinden door alleen te vergelijken, dus ik weet niet zeker hoe dat voor jou zou werken. Ik heb ze eruit en weer in geperst met een handpers en een lange hefboom. Was geen vreselijke klus, maar niet iets wat ik snel weer wil doen.

#6 ·
Zoals anderen al zeiden...de bovenste kogelgewrichten zijn niet vervangbaar op de standaard bovenste draagarmen. Sommige aftermarket-exemplaren zijn dat misschien wel, maar zullen aanzienlijk duurder zijn.

#7 ·
Ik denk dat je in IJsland woont, aangezien daar veel zware, in de VS gemaakte vrachtwagens rijden.

Ja, je zou die onderdelen moeten bestellen bij RockAuto.com, er is veel keuze voor je toepassing. Voor het vervangen van de bovenste draagarm en kogelgewricht heb je geen speciaal gereedschap nodig, zoals een kogelgewrichtpers. Kogelgewricht en bovenste draagarm zijn een eendelige constructie. Maar je hebt mogelijk een Caster / Camber Cam Bolt Kit nodig voor het geval dat nodig is.

Voor jouw situatie zijn de verzendkosten erg hoog.

urs said:
....
Omdat ik in Europa woon, kan ik niet zomaar de straat aflopen naar de volgende onderdelenwinkel, de meesten weten niet eens of een Silverado iets is om te eten of iets anders, dus helaas is het zinloos om hier naar onderdelen te vragen :roll: ;) Dat gezegd hebbende, ik heb een plek nodig waar ik deze onderdelen online kan bestellen.

Bedankt

#8 ·
Bedankt voor jullie hulp.

Welcher774 said:
Also when ordering the control arms will probably ask if aluminum or steel. To determine if steel use a magnet if it sticks it is steel if not it is aluminum.
Zijn er ook aluminium UCA's gebruikt in de HD-trucks? Op mijn 3500HD heb ik zeker stalen, of is dit gietijzer? Hoe dan ook, ze hebben wat roest... (ook een manier om te zien of het aluminium is of niet ;) )

nealinator said:
Some aftermarket ones may be though but will be significantly more expensive.
Zouden ze ook in dezelfde mate duurzamer zijn? Zo ja, zijn er dan zulke beschikbaar voor de standaard, niet-verhoogde ophanging?
Ik dacht aan de aftermarket UCA's, maar degene die ik vond zijn alleen voor verhoogde ophangingen en ik kreeg te horen dat ik deze niet moest gebruiken omdat de belasting op de aandrijfassen, schokdempers en andere componenten aanzienlijk zou kunnen toenemen (de standaard UCA's worden gebruikt om de neerwaartse beweging van de voorwielophanging te beperken). Een beetje meer neerwaartse beweging voor de voorwielophanging zou geweldig zijn, maar niet ten koste van het beschadigen van de King-schokdempers (trouwens, de beste upgrade die ik aan de ophanging heb gedaan) of de aandrijfassen.

jz57 said:
I guess that you live in Iceland, since a lot of heavy weight USA made trucks run there.
Goede argumentatie, maar nee, ik woon daar waar meneer Louis Chevrolet vandaan kwam, in Zwitserland ;)
Hier in Zwitserland zijn alle Amerikaanse trucks vrij exotisch. We hebben een paar Dodge Ram, een paar oudere GM Trucks en bijna geen Ford F of nieuwere GM trucks die rondrijden. De meeste mensen kennen de Ram, en omdat ze niets anders weten, denken ze dat alle Amerikaanse pick-ups Ram moeten zijn... Ik geef het niet op om uit te leggen dat er andere fabrikanten op de markt zijn ;)

jz57 said:
Yes, you should order those parts from RockAuto.com, there are a lot of choice for your application.
Ik kreeg te horen dat Moog geweldig zou zijn, maar bij RA worden de MOOG RK622128 R-Series vermeld als "economy". Als "daily driver" vermelden ze geen Moog-onderdeel, alleen de MEVOTECH CMS501195 (supreme) en de ACDELCO 45D10710 Professional. Zijn de Mevotech of de Acdelco echt beter?

jz57 said:
For your situation, the shipping cost is very high.
Dat was voornamelijk de reden waarom ik alleen de kogelgewricht wilde krijgen. Maar eigenlijk hangt het af van hoe snel ik de onderdelen nodig heb. Als ik de meest economische (en langzaamste) verzending kies, zou het me ongeveer 45 dollar kosten (geconsolideerde levering, levertijd tot 3 weken). De snellere verzendopties kosten van 100 dollar tot 180 dollar... Omdat het niet mijn dagelijkse auto is, kan ik leven met een levertijd van maximaal 3 weken... en 45 dollar voor verzending zou oké zijn.

Nogmaals bedankt.

#9 ·
Gebaseerd op de Moog-catalogus is MOOG RK622128 R-Series; Complete Arm w/ Ball Joint de enige keuze voor uw vrachtwagen.

Ik weet niet of MEVOTECH een marketingbedrijf of fabrikant is, het kan allebei zijn. Als het GEEN fabrikant is, zouden hun producten van MOOG kunnen komen.

urs said:
.....
Ik kreeg te horen dat Moog geweldig zou zijn, maar bij RA worden de MOOG RK622128 R-Series vermeld als "economy". Als "daily driver" vermelden ze geen Moog-onderdeel, alleen de MEVOTECH CMS501195 (supreme) en de ACDELCO 45D10710 Professional. Zijn de Mevotech of de Acdelco echt beter?
.....

#12 ·
jz57 said:
Gebaseerd op de Moog-catalogus is MOOG RK622128 R-Series; Complete Arm w/ Ball Joint de enige keuze voor uw vrachtwagen-toepassing.
Bedankt. Op basis daarvan heb ik wat onderzoek gedaan. Moog lijkt twee series te hebben, de RK en de CK, en de RK lijkt de goedkopere te zijn. De CK heeft een zogenaamde "problem solver"-technologie ingebouwd. Meer details hier

jz57 said:
Weet niet of MEVOTECH een marketingbedrijf of fabrikant is, het kan allebei zijn. Als het GEEN fabrikant is, zouden hun producten van MOOG kunnen komen.
Lijkt een fabrikant uit Canada te zijn: http://www.mevotech.com Niet zeker over de kwaliteit. In forums voor andere merken vind ik van "echt goed" tot "nooit meer" alles. Maar ik lees dezelfde dingen over de goedkope Moog-lijn (de RK).

Walkers said:
2001-2010 2500 is een moog k669
Helaas is dat in 2011 veranderd, sterker frame, meer laadvermogen en waarschijnlijk daarom veranderde ophangingsonderdelen.

Walkers said:
Het lijkt erop dat de kogelgewricht van de 2011 1500 een vreemde eend in de bijt is. Lijkt gemakkelijk te verprutsen voor een gemiddelde Joe, wat waarschijnlijk de reden is dat ze het niet graag los verkopen.
De 2011 3500HD heeft dit soort excentrieke, vastgeschroefde kogelgewrichten niet. Ze hebben rechte, ingeperste: http://partsonline.mevotech.com/details/TXMS501195

#14 ·
Ah, het is een 3500, ik wist niet zeker waar we mee bezig waren. Voor de prijs van de hele draagarm zou ik niet de moeite nemen om hem te vervangen, maar gewoon de arm verwisselen en klaar in een half uur. Het stoort me wel dat er geen onderdelen beschikbaar zijn, ik haat het om niet te kunnen doen wat ik wil.

#20 ·
Het lijkt erop dat de kogelgewricht van de bovenste draagarm vervangbaar is op die van jou, Carlos. Bekijk deze site en kies de grootte van je motor. Stel voor om vast te houden aan AC Delco of Moog.

Dit zijn de onderdelen, ervan uitgaande dat je de 6.0-motor hebt. Zo niet, sluit dan de juiste aan en controleer de onderdelen opnieuw.

http://www.rockauto.com/en/catalog/chev ... oint,10070