Chevy Silverado and GMC Sierra Forum banner

ZDDP-additief

4.8K views 22 replies 10 participants last post by  18silveradocustom  
#1 · (Edited)
Misschien kan iemand die er meer verstand van heeft dan ik, me inlichten over de huidige stand van conventionele oliën en het additief genaamd ZDDP voor motoren met platte klepstoters.

Ik heb een les nodig, want ik heb nog 5 motoren die conventionele olie gebruiken.

Misschien kan @Z15 helpen?

Bedankt!

#3 ·
Niet alle oliën zijn gelijk. Rotella bevatte vroeger veel zink en zelfs dat is veranderd. Je moet de etiketten lezen en de ZDDP-niveaus tussen fabrikanten vergelijken. Ik ben een fan van Lucas hot rod olie. Ik heb het verschil gezien en gehoord dat deze olie maakte in een 69 Buick FT 455. De motor liep soepeler en stiller met de Lucas in vergelijking met welke olie de eigenaar ook gebruikte.

#4 ·
bestand:///C:/Users/steel/Downloads/Mobil%201%20Engine%20Oils%20Product%20Guide%20Sheet%20-May%202022.pdf Of Google mobil 1 oliën specificatieblad. De meest basale 5/30 draaien 750 ppm meer. Speciale oliën zoals "HD" / Diesel-geclassificeerde oliën zijn hoger. IIRC 20/5 is NIET in het doelwit van regelgevende instanties voor ZDDP als je zoiets nodig hebt. Je kunt ook de PQIA googelen en vrijwel alles bekijken wat er in de wereld te vinden is qua specificaties of beoordelingen. Succes en tot over een paar weken nadat je grondig in de war bent over welk merk je nu moet gebruiken. ;)

#5 ·
file:///C:/Users/steel/Downloads/Mobil%201%20Engine%20Oils%20Product%20Guide%20Sheet%20-May%202022.pdf Of Google mobil 1 oliën specificatieblad. De meest basale 5/30 draaien 750 ppm meer. Speciale oliën zoals "HD" / Diesel geclassificeerde oliën zijn hoger. IIRC 20/5 staat NIET in het doel van regelgevende instanties voor ZDDP als je zoiets nodig hebt. Je kunt ook de PQIA googelen en zo'n beetje alles bekijken wat er in de wereld te vinden is qua specificaties of beoordelingen. Succes en tot over een paar weken nadat je grondig in de war bent geraakt over welk merk je nu moet gebruiken. ;)
Dat is waar ik bang voor was. Dit heeft geen invloed op mijn 15, maar ik heb een 71 350, een 91 305, een 94 350 LT1, een 84 Marine 305 en een 05 Honda 4-cilinder, dus ik ben helemaal in de war. De oom van mijn vrouw, die een oudere techneut is dan ik, zei dat ik gewoon de ZDDP moest toevoegen met een olieverversing, maar ik weet nog niet zeker of ik dat wil doen.

#8 ·
Koop gewoon de Valvoline-olie en u hoeft zich er geen zorgen over te maken.
Niet per se, want ze gebruiken dezelfde ZDDP PPM als de rest van de fabrikanten in hun basis API energiebesparende oliën. Mobil 1 turbo diesel truck 5/40 heeft 1300 PPM ZDDP, evenals verschillende anderen die ze bottelen, of als je een Valvoline fan bent, zie hieronder. Ik ben persoonlijk geen grote fan van boetiekoliën, houd me persoonlijk aan M1 of Valvoline spullen in de motoren of atv's en jeep.
  • Valvoline VR1 Racing Oil: Bevat 75% meer zink dan SN- of SM-motorolie met een uitgebalanceerd additievenpakket dat is ontworpen om te werken in zowel race- als traditionele toepassingen. Valvoline levert dit product in zowel multi- als mono-viscositeitsgraden: 20w50, recht 50, 10w30, recht 30, recht 40 en recht 60.
  • Langerdurend zink/fosfor: Valvoline gebruikt een geavanceerd zink/fosfor-additief dat hogere niveaus van fosfor in de motorolie houdt waar het de motor beschermt in plaats van de katalysator te vergiftigen.

#10 ·
[QUOTE="i82] je hebt het nodig voor een agressieve flat tappet ... valvoline vr1 grijze fles heeft het en is een zeer goede olie. [/QUOTE]

Ik ben het ermee eens....na het bouwen van een 400 pk sterke motor uit een Chevy 350 4-bolt main voor mijn Vette, MOEST ik een olie met een hoog zinkgehalte gebruiken, en ik koos Valvoline ZR-1 Racing olie....;)(y)

#12 ·
Als je geen ZDDP gebruikt in een motor met vlakke klepstoters, kun je verwachten dat een nokkenasnok voortijdig verslijt. Oudere idi-dieselmotoren hebben ook veel zink en fosfor nodig. Delo veranderde een paar jaar geleden zijn formule naar de nieuwe CK4-classificatie, waardoor veel van het zink en fosfor dat ze vroeger hadden (<900 ppm ZDDP) wegviel. Rotella was de duidelijke koploper toen dat gebeurde, maar ze zijn ook niet zo lang geleden overgestapt op de nieuwe CK4-classificatie, maar ze hebben hun formule niet in dezelfde mate veranderd als Delo. Specifiek voor T4 15w40 heavy duty dieselmotorolie geeft Shell nog steeds 1200 ppm ZDDP en minimale verandering in fosforgehalte aan (deze gegevens zijn van rond 2019). Als je een echte CJ4-olie kunt vinden, dan is dat wat je wilt, anders moet je ervan uitgaan dat je ZDDP-additief toevoegt aan welke olie je ook kiest, tenzij je eindigt met de juiste raceolie. Geen enkele olie voor een benzinemotor, behalve dure raceolie, zal de ZDDP hebben die je nodig hebt voor je motoren met vlakke klepstoters. Het Lucas-additief heeft goed gewerkt voor mezelf en de mensen om me heen hier. Ik gebruik T4 15w40 in alles hier op de boerderij, omdat het nog steeds de betere classificatie heeft voor ZDDP en fosfor. Alles, zoals de kleine benzine pick-ups, de grote benzine trucks en alles wat diesel is. De oude 292 geeft de voorkeur aan de T4, ik moet hem alleen goed opwarmen op een koude ochtend als 15/40 niet echt wil stromen. En maak je geen zorgen over dikke dieselolie in een benzinemotor, het is prima, zorg gewoon voor een goede opwarmtijd. De enige voertuigen hier die niet op T4 rijden, zijn de GMT800's & 900's. VR1 is geweldig, maar ik stoor me er persoonlijk niet aan of aan andere raceoliën. Het is aanzienlijk duurder dan de T4 die ik in bulk van 5 gallon emmers koop en ik ga er veel doorheen in een jaar, omdat de vrachtwagens/apparatuur wekelijks worden gebruikt. Uw situatie kan echter anders zijn.

#15 ·
Je hebt geen hoog zinkgehalte nodig om een vlakke klepstoter nokkenas te laten draaien, alleen echt goede synthetische olie. Zoek de Rat 540 olie blog op en lees hem. Geen inloopolie nodig, volg de instructies van de nokkenasfabrikant
Dit kan waar zijn met een billet nokkenas, maar een kant-en-klare nokkenas heeft de extra bescherming nodig om een lange levensduur te garanderen.

Al mijn hi-po motoren hebben een soort zink in zich... ook al zijn het rollermotoren. De kwaliteit van de metalen die tegenwoordig worden gebruikt, is rotzooi... Ik bedoel, kijk hoe snel vrachtwagens tegenwoordig roesten.

#19 ·
(door hanback} "VR1 is geweldig, maar ik stoor me persoonlijk niet aan het of andere raceoliën. Het is aanzienlijk duurder dan de T4 die ik in bulk van 5 gallon emmers koop en ik ga er veel doorheen in een jaar, aangezien de vrachtwagens/apparatuur wekelijks worden gebruikt. Uw situatie kan echter anders zijn"
Nou, JA, onze situaties zijn anders....niet veel van ons wonen op een boerderij en kunnen grote hoeveelheden kopen om een betere prijs te krijgen...maar IK, bijvoorbeeld, heb maar EEN VETTE, en 5 gallon emmers zijn NIET efficiënt voor mij....vooral als ik de VETTE alleen bij fatsoenlijk weer bestuur...Geen winterzooi! Ik heb wel een '19 Silverado en een 2011 Camaro om te rijden, naast de '20 Equinox van de vrouw ALS IK MOET!!

#20 ·
Ik heb een heleboel verhalen gelezen over veel zink in olie voor het inrijden en ze gaan plat. Ik zou olie met het aanbevolen gewicht gebruiken, afhankelijk van de spelingen op de lagers. Gebruik een goede synthetische olie en haal hem eruit en rijd ermee zoals je ermee gaat rijden. Geen inrijden. Als je problemen gaat krijgen, kun je ze beter meteen hebben. Vroeger zetten we motoren in elkaar, startten ze, gingen de straat op en persten ze met lachgas. Als hij gaat ontploffen, dan ontploft hij wel in de buurt van je huis, zo deden we het toen ik een kind was. Als je motor goed gebouwd is, zit je goed.

#22 ·
Ik ben geen chemicus, maar dieseloliën zijn geen benzineoliën. Je kunt niet zomaar naar zddp kijken...

Verzonden vanaf mijn SM-S908U met Tapatalk
Ik ben het er niet mee oneens, maar zo simpel is het niet. Alles is veranderd met de nieuwe SP-, SN-, CK-, CJ-classificaties en om in aanmerking te komen voor SP/SN (de classificaties voor benzinemotoren) moet de olie voldoen aan strenge fosfor- en ZDDP-niveaus, aangezien overmatige hoeveelheden problemen kunnen veroorzaken met moderne emissiesystemen van voertuigen, namelijk met verminderde KAT-prestaties, enz. Geen enkele moderne motor gebruikt platte klepstoters en OP verwijst naar oudere voertuigen.

Ik zal niet betogen dat verschillende detergentpakketten en additieven nadelige effecten kunnen hebben, maar op oude carburateurmotoren die niet voor de race zijn bedoeld, zul je de levensduur niet sneller beïnvloeden dan wanneer je niet genoeg ZDDP hebt voor platte klepstoters. Dat is mijn punt.