Als je geen ZDDP gebruikt in een motor met vlakke klepstoters, kun je verwachten dat een nokkenasnok voortijdig verslijt. Oudere idi-dieselmotoren hebben ook veel zink en fosfor nodig. Delo veranderde een paar jaar geleden zijn formule naar de nieuwe CK4-classificatie, waardoor veel van het zink en fosfor dat ze vroeger hadden (<900 ppm ZDDP) wegviel. Rotella was de duidelijke koploper toen dat gebeurde, maar ze zijn ook niet zo lang geleden overgestapt op de nieuwe CK4-classificatie, maar ze hebben hun formule niet in dezelfde mate veranderd als Delo. Specifiek voor T4 15w40 heavy duty dieselmotorolie geeft Shell nog steeds 1200 ppm ZDDP en minimale verandering in fosforgehalte aan (deze gegevens zijn van rond 2019). Als je een echte CJ4-olie kunt vinden, dan is dat wat je wilt, anders moet je ervan uitgaan dat je ZDDP-additief toevoegt aan welke olie je ook kiest, tenzij je eindigt met de juiste raceolie. Geen enkele olie voor een benzinemotor, behalve dure raceolie, zal de ZDDP hebben die je nodig hebt voor je motoren met vlakke klepstoters. Het Lucas-additief heeft goed gewerkt voor mezelf en de mensen om me heen hier. Ik gebruik T4 15w40 in alles hier op de boerderij, omdat het nog steeds de betere classificatie heeft voor ZDDP en fosfor. Alles, zoals de kleine benzine pick-ups, de grote benzine trucks en alles wat diesel is. De oude 292 geeft de voorkeur aan de T4, ik moet hem alleen goed opwarmen op een koude ochtend als 15/40 niet echt wil stromen. En maak je geen zorgen over dikke dieselolie in een benzinemotor, het is prima, zorg gewoon voor een goede opwarmtijd. De enige voertuigen hier die niet op T4 rijden, zijn de GMT800's & 900's. VR1 is geweldig, maar ik stoor me er persoonlijk niet aan of aan andere raceoliën. Het is aanzienlijk duurder dan de T4 die ik in bulk van 5 gallon emmers koop en ik ga er veel doorheen in een jaar, omdat de vrachtwagens/apparatuur wekelijks worden gebruikt. Uw situatie kan echter anders zijn.